خانه ورزش ها کمک فنر دوچرخه

کمک فنر دوچرخه

کمک فنر دوچرخه ، تنظیمات دو شاخ ، نصب اولیه کمک فنر ، سیستم فنر ، قطر ستون کمک فنر ،

کمک فنر دوچرخه باعث کنترل بهتر، اصطکاک و راحت طی کردن مسیرهای جنگلی، صخره­ای یا جاده­ های ناهموار می­شود. کمک فنر دوچرخه یکی از عوامل بسیاری است که کمک زیادی به دوچرخه سواری شما می­کند.

در این مقاله از اسپرتان برای کسانی که می خواهند دوچرخه جدید بخرند یا دوچرخه­ شان را ارتقاء بدهند، اصول فنربندی توضیح داده شده است.

دوچرخه با دو کمک‌فنر یا یک کمک‌فنر؟

اگر دوچرخه ­ای دارای کمک ­فنر باشد (عموماً دوچرخه ­های کوهستان) در این حالت دارای یک یا دو کمک ­فنر است که از طریق فشرده­ شدن و برگشت به عقب، ضربه زمینهای ناهموار را خنثی می­کند.

قصد خرید دوچرخه کوهستان را دارید؟ شما باید از میان دوچرخه با یک کمک فنر در جلو و دوچرخه با دو کمک­ فنر (یک در عقب و یکی در جلو) نوع آن را مشخص کنید. برخی تفاوتها عبارتند از:

یک کمک فنر                                             دو کمک فنر    
کمک فنر دوچرخه  ، تنظیمات دو شاخ ، نصب اولیه کمک فنر ، سیستم فنر  ، قطر ستون کمک فنر ،
  یک کمک فنر دو کمک فنر
قیمت خرید پایین تر بالاتر
هزینه نگهداری پایین تر بالاتر
وزن کمی سبک تر کمی سنگین تر
مسیرهای مناسب مسیرهای عریض­تر، تکراهه هموارتر، پیاده­روها، جاده های تند راههای ناهموار با ریشه، سنگ و چاله
بهترین استفاده استفاده چند منظوره (جاده و     پیاده­رو)؛ کارآمد برای صعود از سربالایی؛ مسیرهای نسبتا ناهموار سواری سخت روی مسیرهای ناهموار؛ دوچرخه‌سواران با مشکلات مفصل یا کمر؛ سرازیری‌های شدید و ناهموار

­­­نکته: سازندگان دوچرخه خودشان کمک فنر دوچرخه تولید نمی‌کنند و از برندهای اصلی کمک‌فنر مانند Fox، RockSkox، Marzocchi، Manitou، DT Swiss، SR Suntour  و X-Fusion برای تجهیز دوچرخه‌ها استفاده می‌کنند.

ارتقاء سیستم کمک فنر

اگر کمک‌ فنر جلوی دوچرخه ­ی شما به دلیل آسیب‌ دیدگی یا فرسودگی نیاز به تعویض دارد لازم است این چهار مشخصه را برای تعویض آن بدانید:

  1. مطابقت محور: چرخ جلوی دوچرخه­ ی شما دارای محور سریع بازشوی ۹ میلی‌متری است یا ۱۵ میلی‌متری یا ۲۰ میلی‌متری؟ سایز درست محور را برای چرختان انتخاب کنید.
  2.   رهنوردی:  بسیاری از فریم‌های دوچرخه به گونه ­ای طراحی شده ­اند که با یک دوشاخ فنری در جلو و میزان مشخصی از سفر انجام می­شوند. میزان مسافت روی مشخصات کنترل دوچرخه تاثیر می­گذارد. دوچرخه‌های کوهستان قدیمی‌تر دارای دو شاخ ۸۰ میلی‌متری بودند که امروزه به سختی پیدا می‌شوند. دو شاخ۱۰۰ میلی‌متری گزینه‌ی خوبی برای جایگزینی است اما دوشاخ ۱۲۰ میلی‌متری، احتمالاً هندسه دوچرخه را به میزان قابل توجهی تغییر داده و کنترل ایمن آن را دشوار می‌کند. علاوه بر این، فنربندی برخی از دوچرخه­های خشک با زاویه هندسی مناسب چهارچوب را می­توان ارتقاء داد.  همیشه در مورد جایگزینی فنربندی دوچرخه خود با سازنده دوچرخه مشورت کنید.
  3. لوله هدایت‌ کننده: یک لوله هدایت‌کننده استاندارد (نمودار اجزاء را در زیر مشاهده کنید) صاف و دارای ابعاد ۱ تا ۸/۱ اینچ است. دوچرخه‌های بسیار قدیمی ممکن است دارای لوله ­ای با قطر ۱ اینچ باشند؛ دوچرخه‌های جدیدتر ممکن است لوله‌های هدایت‌ کننده عریض‌تر یا باریک‌تر داشته باشند. اطمینان حاصل کنید دوشاخ جدید با لوله هدایت‌ کننده سازگاری دارد.
  4. نوع ترمز: امروزه اغلب دوچرخه‌های کوهستان دارای ترمز دیسکی هستند. اگر می‌خواهید دوشاخی که دارای ترمز معمولی است را عوض کنید، انتخاب‌های شما به مدل‌های ابتدایی محدود می‌شود مگر اینکه چرخ و ترمزهایتان را نیز ارتقاء دهید.

هزینه کردن برای کارآیی

می‌خواهید یک دوچرخه جدید بخرید؟ کیفیت کمک‌ فنر اثر قابل توجهی روی قیمت آن می‌گذارد. می‌خواهید دو شاخ کمک فنر را عوض کنید؟ با گستره‌ای از قیمت مواجه خواهید شد. این‌ها مواردی هستند که ارزش هزینه کردن را دارند:

وزن کم‌ تر: در درجه اول، این مورد با حرکت از فنر سیم‌ پیچی به فنر هوایی حاصل می‌شود.

تنظیمات بیشتر:   تنظیمات فشرده‌سازی و بازگشت به شما اجازه می‌دهد کمک‌ فنر خود را متناسب با وزن، سبکِ سواری و زمین خود تنظیم کنید. این “مسافت قابل تنظیم” به شما اجازه می‌دهد برای بالا رفتن از سربالایی و مسیرهای ناهموارتر، آن را روی مسافت کوتاه تنظیم کنید. قابلیت قفل شدن نیز معمولا روی کمک‌ فنرها وجود دارد؛ یکی از موارد ارتقای کمک فنر،  کنترل قفل کردن آن روی دسته فرمان است.

کیفیت ساخت:  گران‌ترین مدل‌ها از طراحی و ساخت فنی فوق­العاده­ای برخوردار هستند و با نگهداری و سرویس­دهی منظم طول عمر طولانی­تری دارند.

کیفیت سواری: یک سیستم کمک‌فنر پاسخ‌گو، سواری راحت‌تری را فراهم می‌کند. چطور متوجه آن شوید؟ مقایسه قیمت­ها راهی قابل اعتماد است. دوشاخ‌ های گران‌ تر در مقایسه با دوشاخ‌ های ارزان­ تجربه‌ ­ای فوق­ العاده به شما می‌دهند.

توضیحات کمک فنر جلو

تقریبا تمام دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های هیبرید یا “کامفورت” و دوچرخه­ ی کودکان مجهز به کمک‌ فنر جلو هستند.

تفاوت‌ها:

کمک فنر دوچرخه های کوهستان طیف وسیعی از تنظیمات دقیق برای تجربه سواری ارائه می­دهند. تفاوت‌ها شامل نوع، میزان مسافت، سختی و روش جذب ضربه و همچنین تنظیماتی است که می­توان انجام داد.

کمک فنر دوچرخه های هیبریدی و بچگانه عملکردی ابتدایی با تنظیمات کم یا بدون تنظیم دارند.

بیشتر بخوانید : با تنظیم دوچرخه ، راحت تر دوچرخه سواری کنید

انواع کمک فنر

رایج‌ترین نوع کمک‌ فنر جلو “دوشاخ” است که شامل دو ستون متصل به چرخ جلو و لوله جلوی فریم است. یک استثناء در این مورد، طراحی تک ستون “لفی” مالک کنندال است.  لفی اغلب باعث ناباوری و دیرباوری است، اما این یک طراحی ثابت و اثبات شده است.

اجزاء تشکیل­ دهنده:

لوله هدایت­ کننده:  اتصال دوشاخ به قاب.

تاج:  دو ستون را به هم متصل می‌کند.

ستون‌هاهر یک به سمت داخل و خارج جابجا می‌شود؛ ستون داخلی شامل فنر یا محفظه هوا، میله دمپر، روغن و سوپاپ‌ها است.

لغزنده‌ها یا پایین‌ آورنده‌ها: هر یک به انتهای چرخ جلو و همچنین به ترمزها متصل هستند.

پایه‌های ترمز: برای ترمزهای معمولی، دیسکی یا هر دو.

شفت Uشکلبرای نگه داشتن محور چرخ. 

جابجایی

به مقدار فاصله حرکت کمک‌ فنر قبل از فشرده شدن کامل گفته می‌شود. از آنجایی­که کمک‌ فنر جلو از بخش‌های لوله‌ای متحد‌المرکز ساخته شده است، مقدار جابجایی کمک‌ فنر برابر جابجایی چرخ است.

مقدار جابجایی

اینچ میلی‌متر نوع دوچرخه
۱-۲ ۵۰-۳۰ دوچرخه‌های کودکان ۲۰ و ۲۴ اینچ
۳-۲ ۸۰-۶۰ دوچرخه‌های هیبرید، دوچرخه کودکان ۲۴ اینچ
۵-۴ ۱۲۰-۱۰۰ دوچرخه‌های کوهستان “ترایال” و “کراس‌کانتری”
۶-۵ ۱۶۰-۱۲۰ دوچرخه‌های کوهستان “آل مونتاین”
۸-۷ ۲۰۰-۱۸۰ دوچرخه‌های کوهستان “فری راید” و “دانهیل”

کمک فنر دوچرخه ممکن است به عنوان کم جابجاشو و زیاد جابجاشو تقسیم‌بندی شود:

  • کمک‌فنر کم جابجا شو (کم‌تر از ۱۲۰ میلی‌متر): این کمک فنر عملکرد همه­جانبه را با تاکید بر مسیرهای صاف و سربالاییها فراهم می­کند.
  • کمک‌فنر زیاد جابجاشو (بیش‌تر از ۱۲۰ میلی‌متر): بهترین انتخاب برای کنترل مسیرهای ناهموار سرپائینی با سرعت زیاد. هر چه کمک‌فنر جلو جابجایی بیش‌تر داشته باشد، هنگام پایین آمدن کنترل بیش‌تری وجود دارد.

 برخی کمک‌ فنرهای جلو برای تطبیق‌ پذیری بیش‌تر قابلیت تنظیم مقدار جابجایی را دارند. شما می‌توانید برای سربالایی این مقدار را کم کنید و برای سرپایینی طول آن را زیاد کنید. تنظیم جابجایی نه تنها بر ظرفیت جذب ضربه دوچرخه اثرگذار است، بلکه بر هدایت و کنترل آن نیز تأثیر دارد. هدایت سریع دوچرخه‌ای با مقدار جابجایی کم راحت‌ تر است اما پایین آمدن از سرازیری با آن سخت‌ تر است. هدایت دوچرخه‌ای با جابجایی زیاد کُندتر است ولی هنگام فرود از سرازیری پایدارتر است.

قطر ستون کمک فنر دوچرخه

یک دوشاخ ایده­آل ضربه ­هایی را که می­تواند هدایت و کنترل دوچرخه را دچار مشکل کند، به صورت عمودی و بدون انعطاف جانبی جذب می­کند. قطر لوله­ های ستونها روی سفتی جانبی اثر می­گذارد. یک لوله باریک در اثر نیروی یکسان نسبت به یک لوله قطور انعطاف بیش­تری دارد. در مقابل، لوله قطورتر، سنگین ­تر و برای جذب ضربات شدید‌تر ناشی از سرعت بالا در مسیرهای ناهموار و فرودهای پرشی، سخت‌تر است.

سازندگان دوچرخه دوشاخی که قطر و سختی مناسب را با توجه به مدل خاص دوچرخه برای سواری داشته باشد، انتخاب می‌کنند.

نوع دوچرخه قطر لوله ستون (میلی‌متر)
بچگانه ۲۸
هیبریدی ۳۰
کراس‌کانتری (XC) و ترایال ۳۲
آل مانتین ۳۶-۳۴
فری راید و دانهیل ۴۰-۳۸

سیستم فنر

دو روش رایج برای جذب ضربه توسط دو شاخ و سپس بازگشت به حالت عادی وجود دارد:

فنر سیم‌ پیچی (سیم­پیچی فولادی) سرعت فشرده­ سازی خطی را فراهم کرده و باعث می­شود ضربات ناشی از حرکت فنر را جذب کند. فنرهای سیم­پیچی با مقاومتهای مختلفی در دسترس هستند و برای اندازه فریم دوشاخ در یک سواری “متوسط” مطابقت دارند. اگر فنر سیم‌ پیچی دوچرخه شما برای سبک دوچرخه‌سواری و وزن شما خیلی سفت یا خیلی نرم است، لازم است با فنری نرم‌تر یا سفت‌ تر جایگزین شود. (در صورت موجود بودن مدل)

فنر هوایی (هوای تحت فشار در محفظه) دارای سرعت فشرده­سازی تصاعدی است، به این معنی که در قسمت اول جابجایی نرم‌تر است و با اعمال فشار بیش‌تر سخت‌تر می‌شود. مزیت اصلی دوشاخ با فنر هوایی، وزن سبک­تر آن است که به معنای نیاز به اعمال نیروی کم‌تر به هنگام پدال زدن و بخصوص هنگام سربالایی است.

  فنر سیم­پیچی فنر هوایی
کارایی خوب تا خیلی خوب خیلی خوب
تنظیم‌پذیری کم‌تر بیش‌تر
قابلیت اطمینان عالی خیلی خوب

انتخاب مواد، طراحی و کیفیت ساخت همه روی کارایی دوشاخ اثرگذار هستند. به عنوان مثال، نمی­توان از یک دوشاخ ارزان ­قیمت همان انتظاری را داشت که یک دوشاخ گرانقیمت درمورد کیفیت سواری ارائه می­دهد.

تنظیمات دوشاخ

یک دوشاخ ممکن است بدون قابلیت تنظیم باشد یا یک یا تعداد بیش‌تری دکمه برای تنظیم داشته باشد.

کمک فنر دوچرخه  ، تنظیمات دو شاخ ، نصب اولیه کمک فنر ، سیستم فنر  ، قطر ستون کمک فنر ،

قفل کردن: بسیاری از دوشاخ‌ها دارای اهرم بالایی ستون هستند (در بالا نشان داده شده) تا بتوان دو شاخ را قفل و از جابجایی آن جلوگیری کرد. این کار اتلاف انرژی را هنگام سواری روی سطوح هموار و آسفالت شده و هنگام صعود از سطوح ناصاف کاهش می‌دهد. از ارتقاءهایی که روی برخی دوشاخ‌ها انجام شده است یکپارچه کردن کنترل قفل دوشاخ روی دسته فرمان است.

پیش‌بارگذاری:  یک دوشاخ با فنر هوایی، اغلب دارای دکمه­ای در بالای یکی از ستونها است تا فشار بی وزنی روی فنر را افزایش یا کاهش دهد. در صورت احساس نرمی بیش از حد، پیش­بار را افزایش دهید.

فشار هوا: دوشاخ با فنر هوایی دارای دکمه پیش‌بار نیست؛ در عوض دارای دریچه شریدر برای تنظیم فشار هوا و در نتیجه، استحکام دوشاخ است. برای این کار یک “پمپ شوک” مخصوص لازم است؛ از پمپ‌های لاستیکی معمولی استفاده نکنید. دریچه ممکن است روی بخش بالایی ستون یا بخش پایینی لغزنده باشد.

ضربه گیر: علاوه بر فنر هوایی یا سیم‌ پیچی، دوشاخ‌ها دارای میله ضربه گیر و حمام روغن هستند تا سرعت فشرده­ سازی و بازگشت را اصلاح و سواری را نرم کنند. تنظیمات ممکن است هم برای فشرده سازی و هم برای برگشت دوباره در دسترس باشد.  به تنظیمات ضربه گیر، “تنظیم دوشاخ” نیز گفته می­شود. بدون ضربه­ گیری مناسب شما احساس خوبی از سواری نخواهید داشت و احساس می‌کنید یک چوب خشک روی چرخ هستید.

بیشتر بخوانید : ده نکته مهم که هنگام دوچرخه سواری باید در نظر گرفت

  • ضربه­ گیری فشردگی چگونگی جذب سریع ضربه توسط فنر را کنترل می‌کند.
  • ضربه­ گیری بازگشت سرعتی که دوشاخ پس از فشردگی، باز می‌شود را کنترل می‌کند.

این امر باعث می شود سرعت برگشت سریع بیش از حد کاهش یابد.

کمک فنر عقب

کمک فنر عقب فقط در دوچرخه‌های کوهستان با دو کمک فنر مشاهده می‌شود، و معمولاً به آن ضربه­ گیر عقب یا به طور اختصار”ضربه­ گیر” هم گفته می­شود. این ضربه­ گیر به چرخ عقب اجازه می­دهد تا ضربه­ ها را جذب کند، کمک کند لاستیک در تماس با زمین قرار گیرد، و کنترل دوچرخه‌سوار را بیش‌تر و خستگی او را کم‌تر کند.

مثلث قاب عقب، که چرخ عقب را نگاه می‌دارد، دارای یک یا تعداد بیش‌تری نقطه محوری است که اجازه می‌دهد چرخ در طیف وسیعی از حرکت جابجا شود. ضربه ­گیر درون مثلث اصلی قاب قرار گرفته و یک انتهای آن به مثلث اصلی و انتهای دیگر آن به مثلث عقبی محوری متصل شده است.

طرح­ ها و پیکربند­ی­ های محوری متنوعی در دسترس است. هرکدام درمورد چگونگی تأثیرگذاری بر کیفیت دوچرخه ­سواری ، جوانب مثبت و منفی خود را دارند. خط پایین: همه آنها به خوبی کار می­کنند، و به طور کلی در سواری تفریحی بعید است متوجه تفاوت­های قابل توجهی در عملکرد سیستم کمک فنر شوید.

همانند کمک‌ فنر جلو، مدلهای کمک‌ فنر عقب نیز در جابجایی، سیستم فنر و تنظیمات مختلف است.

جابجایی حرکت: مقداری که کمک‌ فنر عقب فشرده می‌شود. این مقدار معمولا کوچک است: ۱٫۵ تا ۳ اینچ. کمک‌ فنر در انتهای اهرم فریم است و چرخ عقب در امتداد اهرم است بنابراین جابجایی واقعی چرخ بیش­تر از آنچه توسط جابجایی حرکت نشان داده شده است خواهد بود.

جابجایی چرخ: در مقایسه با جابجایی حرکتی، جابجایی واقعی چرخ، مشابه آنچه روی چرخ جلو یافت می‌شود است (این مقدار وابسته به نوع دوچرخه است). در یک دوچرخه دو کمک فنره، جابجایی چرخ‌های عقب و جلو یکسان خواهد بود.

سیستم فنر: این سیستم فنر سیم‌ پیچی یا هوایی است، همانند کمک‌ فنر جلو. کمک‌ فنرهای هوایی در دوچرخه‌های کراس‌کانتری و ترایال رایج هستند؛ کمک‌ فنرهای سیم‌ پیچی در دوچرخه‌های “فری­راید” و دانهیل. دوچرخه‌ های “آل مانتین” حد وسط هستند و ممکن است مجهز به یکی از این دو نوع باشند.

تنظیمات: مشابه کمک‌ فنر جلو، گزینه‌های تنظیمات بستگی به مدل دوچرخه دارد.

در مدل های قدیمی ­تر، ضربه ­گیرهای عقب “جهش های پدال” را تولید می­کرد، به این معنی که وقتی دوچرخه­سوار پدال می­زد، کمک فنر فعال و باعث چرخه مداوم فشرده سازی/ بازگشت به سمت پایین می­شد که این امر کارآیی پدال را کاهش می­داد. این موضوع تا حد زیادی از طریق پیشرفت های طراحی و انتخاب ۲ یا ۳ مورد از تنظیمات صعودی، نزولی یا سواری عمومی مورد توجه قرار گرفته است.

نصب اولیه کمک فنر

کمک فنر دوچرخه  ، تنظیمات دو شاخ ، نصب اولیه کمک فنر ، سیستم فنر  ، قطر ستون کمک فنر ،

مطمئن شوید کمک فنر دوچرخه شما به خوبی تنظیم شده است. در نظر داشته باشید که تمام تنظیماتی که اینجا به آن اشاره شده است روی تمام واحدهای کمک‌ فنر قابل اجرا است. برای مدل‌های خاص از دفترچه راهنمای سازنده (که معمولا در وبسایت سازنده موجود است) استفاده کنید.

فشردگی اولیه (sag) به مقدار فشردگی کمک‌ فنر توسط وزن دوچرخه‌ سوار اشاره دارد. برای رسیدن به فشردگی اولیه که توسط سازنده پیشنهاد شده است فشار هوا یا پیش‌ بارگذار فنر سیم‌ پیچی را تنظیم کنید (برای کمک‌ فنر جلو و عقب). فشردگی اولیه بصورت درصدی از جابجایی کل بیان می‌شود و بسته به نوع دوچرخه متفاوت است.

دستورالعمل­های عمومی:

نوع دوچرخه کوهستان مقدار جابجایی کمک فنر مقدار خمیدگی مجاز*
مسابقه­ای XC ۱۰۰-۸۰ میلی­متر ۲۵%-۱۵
تریل، آل مونتین ۱۶۰-۱۰۰ میلی­متر ۳۰%-۲۰
فری­راید و دانهیل ۲۰۰-۱۶۰ میلی­متر ۳۵%-۲۵

* به عنوان درصدی از مقدار جابجایی کمک فنر گفته می­شود.

بیشتر بخوانید : پنج گام برای دستیابی به اهداف دوچرخه سواری

فشردگی اولیه به چرخ اجازه می‌دهد روی زمین بهتر نوسان کند. فشردگی اولیه بیش‌تر معادل است با سواری نرم‌تر.

ضربه­ گیر برگشتی مهمترین تنظیمات ضربه ­گیر است. تمام راه آن را به عقب ببرید، سپس به تدریج اضافه کنید تا وقتی که کمک فنر دوچرخه فشرده شده و برگردد، تنها در زمان مهار دوچرخه، این حالت فشردگی به حالت عادی برمی­گردد.

ضربه­ گیر­فشرده سازی با سرعت کم، کمک فنر دوچرخه را در محدوده ضربه­ ها بالاتر نگه می­دارد تا در هنگام حرکت در خاکریزها، مسیرهای انحرافی و پلکانی، مقدار کمی فشرده ­سازی در آن ذخیره شود. این همان کاری است که تنظیمات دوچرخه در ضربه­ گیرهای عقب انجام می­دهد.

ضربه­ گیر فشرده سازی با سرعت بالا بهترین راه برای دوچرخه ­سواری است، مگر اینکه تجربه پرش های دیگر را داشته باشید.

نگهداری از سیستم کمک فنر

هر چیزی که حرکت می‌کند نیاز به نگه‌داری دوره‌ای دارد و کمک‌ فنر می‌تواند حرکت زیادی داشته باشد.

توصیه­ های ما:

  • از خراشیدگی جلوگیری کنید یا آن را کاهش دهید. اگر خراشیدگی ناشی از سنگ یا ابزار است، لبه‌های زبر می­توانند باعث پاره شدن درزگیرهای گردوخاک و غلافها شوند و عملکرد و عمر کمک فنرها را کاهش دهند.
  • ستون‌ها را تمیز کنید. پس از هر بار سواری با یک پارچه نرم و محلول متوسط پاک‌ کننده و چرخاندن آن دور لوله و تا قسمت پایینی، آن را تمیز کنید.
  • دفترچه راهنمای دوچرخه را برای نگه‌داری منظم بررسی کنید. برخی استفاده از روغن سبک در اطراف درزگیرهای گردوغبار در بالای لغزنده‌ها را پیشنهاد می‌کنند.

نکته: عموماً دوچرخه ­سواران معمولی نباید دوچرخه خود را پیاده سازی یا بازرسی و یا بازسازی کنند، به ویژه که طرح­های کمک فنر به طور فزاینده ای پیچیده تر شده اند.

تعویض سیستم کمک فنر دوچرخه معمولا پرهزینه است و شما می‌توانید با بررسی دوره‌ای طول عمر آن را افزایش دهید. اگر بطور مداوم سواری می‌کنید به صورت سالانه یا پس از صد ساعت سواری برای سرویس اقدام کنید. سرویس مرتب عمر فریم دوچرخه را نیز افزایش می‌دهد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر حتما به متخصص مراجعه کنید:

  • نشت روغن زیاد روی ستون‌ها و بالای لغزنده‌ها
  • بخش فنر هوایی هوا را نگاه نمی‌دارد و جابه­جاییها را هدر می­دهد.
  • بازی کردن یا برخورد کردن ستون و لغزنده پایینی
  • هر گونه فشردگی یا مقاومت غیر معمول نسبت به عملکرد نرمال

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

  • کمک فنر دوچرخه ، تنظیمات دو شاخ ، نصب اولیه کمک فنر ، سیستم فنر ، قطر ستون کمک فنر ،

    کمک فنر دوچرخه

    کمک فنر دوچرخه باعث کنترل بهتر، اصطکاک و راحت طی کردن مسیرهای جنگلی، صخره­ای یا جاده­ های …
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سردبیر ورزشی
  • سفر با کوله پشتی ، برنامه­ ریزی سفر

    نحوه‌ی برنامه ریزی سفر با کوله پشتی

    هوا عالی است و شما بیشتر از همیشه دوست دارید به طبیعت بروید. فرقی نمی­ کند به مدت یک هفته …
  • کمپ زدن با بچه ها

    نحوه کمپ زدن با بچه ها

    بسیاری از والدین جوان به دنبال آن هستند که کودک کوچک خود را با شگفتی های طبیعت آشنا کنند. …
  • جهت پیشگیری و مراقبت از تاول ، چه چیزی باعث ایجاد تاول میشود ، چگونه از بروز تاول جلوگیری کنیم ،

    پیشگیری و مراقبت از تاول

    به احتمال زیاد اولین تاول اندکی پس ازآن که انسانهای اولیه برای محافظت از پاهایشان از زمینه…
بارگذاری بیشتر در ورزش ها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

نحوه‌ی برنامه ریزی سفر با کوله پشتی

هوا عالی است و شما بیشتر از همیشه دوست دارید به طبیعت بروید. فرقی نمی­ کند به مدت یک هفته …