خانه آموزش آموزش در سلامت کلسترول (چربی خون) و ارتباط آن با دیابتی ها

کلسترول (چربی خون) و ارتباط آن با دیابتی ها

3 ثانیه خوانده شده
1
0
264
دیابتی ، اسپرتان ، کلسترول، رژیم غذایی، کاهش وزن

 کلسترول (چربی خون) بالا یک عامل خطرناک برای بروز و وخامت یافتن بیماری قلبی محسوب می شود و معمولا سطح چربی خون در افراد دیابتی بالاتر از افراد غیر دیابتی می باشد با اسپرتان در این مقاله همراه باشید .

انواع کلسترول :

دو نوع کلسترول وجود دارد:دیابتی ، اسپرتان ، کلسترول، رژیم غذایی، کاهش وزن

  1. LDL که کلسترول مضر خوانده می شود و می تواند باعث انسداد عروق گردد و به دنبال آن سکته مغزی و یا سکته قلبی رخ دهد. معمولا در افراد دیابتی LDL خون بالاتر از میزان طبیعی است.
  2. . HDL که کلسترول مفید خوانده می شود و بدن را در مقابل انسداد عروق و بروز بیماری قلبی محافظت می کند. در افراد دیابتی معمولا HDL خون کمتر از حد طبیعی است.

بیشتر بخوانید :رژیم غذایی دیابتی :چگونه می توان دیابت خود را کنترل کرد؟

کاهش و کنترل میزان کلسترول از طریق کاهش وزن بدن، اجرای برنامه ورزشی منظم، ترک سیگار و داشتن تغذیه مناسب امکان پذیر می باشد. بهتر است از مواد غذایی مانند روغن حیوانی، روغن جامد، که کلسترول بالایی دارند و غذاهایی که منشأ حیوانی دارند مانند گوشت قرمز، امعاء و احشاء، زرده تخم مرغ، لبنیات پرچرب و سس مایونز کمتر استفاده نمود.

باید به این نکته توجه داشت که اضافه وزن، با میزان چربی خون بالا نیز ارتباط دارد و چربی خون بالا شخص را مستعد انسداد عروق می نماید، پس با پایین آوردن وزن می توان قند خون، چربی خون و سلامتی را بهبود بخشید.

” خوردن غذاهای کم چرب می تواند به کاهش وزن وکاهش خطر بروز بیماری قلبی کمک کند.”

 اهمیت زمان بندی مناسب مصرف غذا برای دیابتی ها

تا حد امکان مقدار نسبتا مشخص و ثابتی از مواد غذایی را در ساعات معینی از روز مصرف کنید. بهترین الگوی غذا خوردن در افراد دیابتی مصرف غذا در ۶ وعده (سه وعده غذای اصلی و سه میان وعده) است به طوری که بین دو وعده بیشتر از ۳ ساعت فاصله نباشد چنانچه فاصله دو وعده غذایی بسیار طول بکشد باعث افت قند خون می شود نظم و ترتیب در زمان خوردن غذا تأثیر بسیار مثبتی در کنترل قند خون دارد.

 

” داشتن برنامه غذایی مناسب، نه تنها در درمان دیابت بلکه در پیشگیری از بروز عوارض آن هم نقش مهمی دارد. “

بیشتر بخوانید :آشنایی با فشار خون و علایم آن

رعایت رژیم غذایی در شرایط ویژه

اگر وقت زیادی برای خرید و آماده کردن غذای سالم ندارید: هفتگی خرید کنید. مواد غذایی بیشتری در تعطیلات پایان هفته بپزید و برای وعده های بعد در فریزر بگذارید. خرید برخی مواد مثل سبزیجات تمیز شده به صرفه جویی در وقت کمک می کند.

 اگر بودجه زیادی ندارید: با استفاده از فهرست جایگزینی از میوه های هر فصل در همان فصل استفاده کنید. بخش عمده غذای افراد دیابتی را حبوبات، برنج، نان و غلات کامل تشکیل می دهند که ارزان بوده و نیازی به غذاهای گران بدون شکر (مخصوص دیابتی ها) ندارید. برای میان وعده می توانید از میوه، شیر، نان، ذرت بوداده یا غلات استفاده کنید.

اگر به رستوران می روید: غذاهای آب پز، کباب شده یا بخارپز سفارش دهید و غذاهای سرخ شده و سوخاری شده، غذاهای همراه با پنیر و در سس پخته شده را انتخاب نکنید. برخی مواد همراه غذا مثل چیپس را حذف نمایید. اگر مقدار غذای شما به نظر خیلی زیاد می آید مقداری از غذای خود را جدا نموده و به خانه ببرید تا در وعده دیگر مصرف نمایید.

اگر در سفر هستید: همیشه یک خوراکی نشاسته ای مثل بیسکوییت همراه داشته باشید و اگر زمان یک وعده غذایی اصلی برای مدت طولانی به تأخیر افتاد از یک میان وعده استفاده کنید. برنامه درمانی را طبق معمول ادامه دهید.

 

گردآوری و تدوین : واحد سلامت اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده کارشناس پزشکی و تغذیه
بارگذاری بیشتر در آموزش در سلامت

یک دیدگاه

  1. رژیم لاغری

    ۵فروردین,۱۳۹۷ در ۱۴:۱۳

    سال نو مبارک. ممنون بابت مطالب خوبتان
    مجید

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

بیماری آلزایمر با ورزش قابل تحمل تر می شود

اگر تشخیص داده شده که شما بیماری آلزایمر یا زوال عقل دارید ، هیچ دلیلی برای ترک ورزش مورد …