خانه سبک زندگی سالمند و سلامت چگونه می توانیم دوران سالمندی سالم و شاد داشته باشیم

چگونه می توانیم دوران سالمندی سالم و شاد داشته باشیم

0 ثانیه خوانده شده
0
0
5
رژیم غذایی سالم ، سالمند ، دوران سالمندی

چگونه می توانیم دوران سالمندی سالم و شاد داشته باشیم

پیر شدن ضرورتاً به معنای داشتن گروهی از شرایط پزشکی یا زندگی با کفیت ضعیف نمی باشد. پیر شدن شامل تغییرات مثبت و منفی می باشد، اما اگر از مواردی که برای بدن شما در حال پیش آمدن است درک درستی داشته باشید و برای حفظ سلامتی خود گام هایی را بردارید می توانید از دوران سالمندی خود لذت ببرید. در این مطلب از اسپرتان ابتدا از تغییراتی که در بدن یک سالمند رخ میدهد آشنا و در آخر توصیه هایی را برای داشتن دوران سالمندی سالم و شاد به شما خواهیم گفت.

همزمان با سن شما موارد مختلف زیادی برای بدن شما اتفاق می افتد. پوست، استخوان ها و حتی ذهن شما ممکن است عملکرد متفاوت خود را آغاز کنند. اجازه ندهید تغییراتی که با پیر شدن شما اتفاق می افتند شما را شگفت زده کنند.

برخی از تغییرات رایج دوران سالمندی را در این بخش از مقاله معرفی خواهیم کرد.

رژیم غذایی سالم ، سالمند ، دوران سالمندی

استخوان های شما

در دوران سالمندی به‌ویژه در زنان استخوان ها ممکن است نازک تر و شکننده تر شوند. شرایط شکننده تر شدن استخوان ها گاهی اوقات پوکی استخوان نامیده می شود. نازک شدن استخوان ها و کاهش حجم استخوان ممکن است شما را در معرض خطر افتادن قرار داده که در نتیجه باعث می شود استخوان های شما به راحتی بشکنند. در رابطه با کاری که برای پیش گیری از افتادن و پوکی استخوان می توانید انجام دهید با پزشک خود صحبت کنید.

قلب شما

اگرچه رژیم غذایی سالم و انجام تمرین های ورزشی به طور منظم می تواند قلب شما را سالم نگاه دارد، ممکن است قلب شما کمی بزرگ شده، ضربان قلب شما آهسته تر شده و ممکن است دیواره های قلب ضخیم تر شود.

ذهن و سیستم عصبی شما

پیرتر شدن ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در واکنش ها و حتی احساسات شما شود. اگرچه آلزایمر یک پیامد عادی دوران سالمندی نیست، اما تجربه کمی فراموشی همزمان با پیرتر شدن رایج است. با شکل گیری پلاک ها، توده ها و وضعیت غیر عادی سلول های ذهنی و سیستم عصبی ممکن است آسیب ببینند و در نهایت منجر به آلزایمر می شود.

همچنین بخوانید:روابط گرم و صمیمی بهترین تقویت کننده حافظه سالمندان

دستگاه گوارش شما

همزمان با سن شما، دستگاه گوارش تان سفت و سخت می شود و اغلب منقبض نمی شود. این تغییر ممکن است منجر به ایجاد مشکلاتی مثل یبوست، شکم درد، احساس تهوع شود که البته یک رژیم غذایی بهتر می تواند کمک قابل توجهی به شما بکند.

احساسات شما

شما ممکن است متوجه شوید که بینایی و شنوایی شما به خوبی گذشته نیست. ممکن است از دست رفتن حس چشایی در دوران سالمندی آغاز شود، به طوری که طعم ها دیگر مثل گذشته برای شما قابل تشخیص نمی باشند. حس بویایی و لامسه شما نیز ممکن است ضعیف تر بشود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بدن شما واکنش نشان دهد و همچنین برای تحریک شدن به زمان بیشتری نیاز خواهید داشت.

جالبه بدانید : اینفوگرافی/عادت هایی که پیر تان می کند

دندان های شما

مینای دندان که از دندان های شما در برابر پوسیدگی محافظت می کند ممکن است با گذشت زمان از دست برود و باعث ایجاد حفره هایی در دندان های شما می شود برای دوران سالمندی بیماری لثه یک نگرانی دیگر است. رعایت بهداشت دهان و دندان به خوبی می تواند از دندان ها و لثه های شما محافظت کند، خشکی دهان یکی از عوارض رایج مصرف بسیاری از داروها است که سالمندان ممکن است به آن مبتلا شوند، همچنین می تواند یکی از مشکلاتی باشد که برای دهان شما پیش می آید.

رژیم غذایی سالم ، سالمند ، دوران سالمندی

پوست شما

با پیر شدن شما، پوست شما انعطاف پذیری خود را از دست داده و ممکن است چین و چروک در آن ایجاد شود. اگرچه هر چه بیشتر شما از پوست خود در برابر آسیب آفتاب محافظت کنید و در دوران جوانی از کشیدن سیگار خودداری کرده باشید، در دوران سالمندی پوست شما بهتر به نظر می رسد. از هم اکنون حفاظت از پوست خود را آغاز کنید تا از آسیب های بیشتر و همچنین سرطان پوست پیش گیری کنید.

زندگی جنسی شما

پس از دوران یائسگی، وقتی قاعدگی شما قطع می شود زنان تغییرات فیزیکی زیادی مثل از دست دادن ترشحات واژنی را تجربه می کنند. همچنین ممکن است اختلال نعوظ را تجربه کنند. خوشبختانه هر دو مشکل به آسانی قابل درمان می باشند.

بسیاری از تغییرات ایجاد شده در بدن بخش طبیعی از دوران سالمندی می باشند، اما نباید سرعت شما را کم کنند. کارهای زیادی وجود دارند که شما می توانید برای حفاظت از بدن و حفظ سلامت خود انجام دهید.

رژیم غذایی سالم ، سالمند ، دوران سالمندی

موارد کلیدی برای داشتن دوران سالمندی سالم و خوب

اگرچه برای داشتن دوران سالمندی سالم، حفظ سلامت فیزیکی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، یکی از موارد کلیدی ارزش قائل شدن برای تجربه و بلوغی می باشد که در گذشت زمان به دست می آورید. تمرین عادات سالم در طول زندگی ایده آل است. هیچ وقت حتی در دوران سالمندی برای کسب منافع مراقبت از خود به خوبی دیر نیست.

برخی از نکات داشتن دوران سالمندی سالم که در هر مرحله از زندگی توصیه های خوبی هستند را در این بخش از مقاله جمع آوری کرده ایم.

  • با انجام ورزش به طور منظم از لحاظ فیزیکی فعال بمانید.
  • با بودن با دوستان و خانواده و در جامعه از لحاظ اجتماعی فعال بمانید.
  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید. مواد غذایی نامناسب را کنار گذاشته و مواد غذایی که شامل چربی کم، کلسترول کم و سرشار از فیبر هستند را مصرف کنید.
  • از خود غافل نباشید. توسط پزشک، دندانپزشک و بینایی سنج به طور منظم مورد بررسی قرار بگیرید که این موارد امروزه از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.
  • داروها را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.
  • مصرف الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید.
  • به اندازه ای که بدن شما نیاز دارد بخوابید.

بیشتر بخوانید:ورزش سخت قدرت سالمندان را افزایش می‌دهد

در آخر، مراقبت از وضعیت فیزیکی خود امری حیاتی است، اما محافظت از سلامت احساسی شما نیز مهم است. با لذت بردن از تمام روزهای زندگی خود از عمری طولانی بهره مند خواهید شد. هم اکنون وقت محافظت از سلامت و شادی به خوبی می باشد.

گردآوری و تدوین : واحد سبک زندگی اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده سردبیر سبک زندگی
بارگذاری بیشتر در سالمند و سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

نحوه بهبود بخشیدن به مهارت های اجتماعی

۸ توصیه ای که از ۲۵۰۰ سال پیش یک منبع کاملاً معتبر، چیزی که گزارش شده است را بیان میکند. ن…