خانه ورزش ها طبیعت گردی چطور با کیسه خواب خوابی راحت داشته باشیم؟

چطور با کیسه خواب خوابی راحت داشته باشیم؟

کیسه خواب ، اسپرتان ، کیسه خواب کوهنوردی

این نکات رو به خاطر داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل از کیسه خواب‌تون استفاده کنید و از خوابیدن در اون لذت ببرید. در این مطلب از اسپرتان می خوانید :

  • چطور از کیسه خواب به درستی استفاده کنیم؟
  • چطور با کیسه خواب خوابی راحت داشته باشیم؟

کیسه خواب” گرما تولید نمی‌کنه! بلکه فقط گرما رو حفظ می‌کنه.

I. به اندازه کافی بخورید: بدن شما  برای کوه‌نوردی، پیاده روی، دوچرخه سواری و… به میزان بالایی انرژی نیاز دارد. اگر شما سوخت کافی به بدن‌تان نرسانید، بدن شما قادر به تولید گرمای کافی نخواهد بود.   II. به اندازه کافی بنوشید: مطمئن شوید که به اندازه کافی مایعات  در طول روز می‌نوشید.  یک بدن dehydrate شده(بی‌آب شده) نمی‌تونه گرما تولید کنه. قبل از اینکه به داخل کیسه خواب برید، با یک لیوان چای یا شکلات داغ، درجه حرارت بدن‌تون رو بالا ببرید. III. از خوردن الکل خودداری کنید:  در هوای سرد از خورد الکل اجتناب کنید! الکل ممکنه موجب بشه که شما احساس کنید گرم‌تر شده‌اید، اما الکل خیلی زود دمای بدن شما رو پایین می‌آورد. IV. لباس‌هایتان را خشک نگه دارید:  لباس‌ها به اندازه کیسه خواب،  به ویژه کیسه خواب پر،  هنگام خیس شدن میزان عایق بودن‌شون  رو از دست می‌دهند. هرگز با لباس‌های مرطوب(حتی اگر این رطوبت در اثر عرق کردن بدن‌تان باشد)  وارد کیسه خواب نشوید. اگر لباس‌های اضافه‌تان را در یک کیسه “ضد آب” نگه‌داری کنید، می‌توانید مطمئن باشید که لباس‌هایتان خشک باقی خواهند ماند. با یک کیسه خواب خوب و انتخاب درست کیسه خواب، شما فقط نیمی از راه را رفته‌اید.داشتن خوابی راحت مستلزم رعایت نکات دیگر و داشتن لوازم دیگری نیز هست:   I.  زیر انداز: یک زیرانداز خوب اگر به اندازه کیسه خواب مهم نباشد، اهمیت آن پایین‌تر از کیسه خواب نیز نیست. انتقال گرما از زمین سرد بیشتر از هوای سرد صورت میگیرد، پس خوابیدن روی زمین بدون زیرانداز دمای بدن شما رو کاهش می‌دهد. و این نکته به کیفیت کیسه خواب شما ربطی ندارد. پس همیشه حتی وقتی در چادر هستید از زیرانداز استفاده کنید.
اگر زیرانداز مناسب و عایق ندارید٬ با استفاده از پانچو یا بارانی در زیر زیرانداز٬ قابلیت عایق رو بهبود ببخشید. II.چادر یا کیسه بیواک!: بادی با سرعت ۲۵ کیلومتر/ساعت در دمای ۵+ درجه سانتیگراد در شما احساسی شبیه به دمای صفر درجه ایجاد خواهد کرد. بنابراین چادر خودتان را در محلی برپا کنید که کمتر در معرض باد باشد یا از کیسه های بیواک ( Sleeping Bag Cover) استفاده کنید. III. لباس زیر مناسب: گرمای کیسه خواب را با پوشیدن لباس زیر و جوراب گرم  بالا ببرید. پوشش خشک در پاها میزان عایق را بالا می‌برد. IV.کلاه: وقتی در کیسه خواب می‌ خوابید، سر تنها قسمتی‌ست که از کیسه خواب بیرون می‌ماند. اگر سر شما سرد باشد، تمام حرارت بدن شما به سرعت از دست خواهد رفت. پوشاندن سر یکی از مهمترین اقدامات برای عایق کردن بدن است. بنابراین قبل از خواب مطمئن شوید که سر خود را به شکل مناسبی پوشانده‌اید.

نکاتی که بهتر است بدانید :

– اگر قرار باشد روی زمین بخوابید حرارت بدن شما در مدت کوتاهی از کیسه خواب خارج شده و جذب زمین می شود. بنابراین بهتر است از تشک های بادی مناسب یا زیرانداز های ضدآب با عایق حرارتی کافی استفاده کنید تا از هدر رفتن گرمای داخل کیسه خواب جلوگیری شود.

– آیا بدن شما به اندازه کافی پوشیده و لباس های شما بدون درز است؟ اکثر تولیدکنندگان کیسه خواب های مومیایی مبنای حرارتی تولیدات خود را زمانی ارزیابی می کنند که زیپ های تعبیه شده کاملا بسته باشد. متأسفانه بعضی از خریداران این موضوع را رعایت نمی کنند و به دلیل احساس ناراحتی هنگام کشیده شدن زیپ ها و پوشش سر، ترجیح می دهند که قسمتی از زیپ کیسه خواب خود را در قسمت های بالایی باز بگذارند. در نتیجه در هوای سرد، بیشتر حرارت بدن خود را از ناحیه سر و بالاتنه از دست می دهند.در این گونه موارد بهتر است برای جبران حرارت از دست رفته به دنبال یک کیسه خواب حجیم تر و گرم تر بوده و یا از کلاه پشمی مناسبی برای گرم نگه داشتن سر استفاده کنید.

🔶 بیشتر بخوانید :نکات مهم در مراقبت از کیسه خواب

– پوشیدن لباس های زیر و رو در داخل کیسه خواب و تعویض آنها در تغییر حد تحمل حرارتی کیسه خواب بسیار موثر خواهد بود. پوششی از لباس های زیر گرم و جوراب های مناسب می تواند تحمل حرارتی کیسه خوابتان را تا ۱۵ درجه بیشتر کند.

– استراحت داخل یک چادر حرارت بیشتری را در مقایسه با فضای آزاد ایجاد خواهد کرد. حرارتی که از بدن شما و از طریق کیسه خواب خارج می شود کم کم فضای کوچک داخل چادر را گرم تر می کند و هر قدر این فضا کوچک تر باشد اتلاف حرارتی نیز کمتر بوده و کمتر احساس سرما خواهید کرد در حالی که در چادرهای بزرگتر حرارت تولید شده در داخل چادر زودتر هدر می رود.

چند توصیه سودمند در مورد کیسه خواب

“به هنگام خرید کیسه خواب به نوع فعالیت، دما و رطوبت، اندازه و حجم کیسه خواب و وزن کیسه خواب توجه کنید و از افراد با تجربه تر کمک بگیرید.”

برای داشتن یک خواب راحت با کیسه خواب  به این موارد نیز توجه کنید:
یک زیرانداز خوب بخرید تا علاوه بر اینکه بر روی آن احساس راحتی داشته باشید از سرمای زمین نیز مصون بمانید.
یک چادر خوب بخرید. یک چادر خوب شما را در مقابل هوای بد محافظت می کند. خوابیدن در شرایط باد و یا رطوبت به شدت از کارایی و گرمای کیسه خواب شما کم می کند.
خودتان را به لباسهای اضافی مجهز کنید. این لباسهای را در شرایط بسیار سرد و یا در طول شب بپوشید. در شرایط سرمای زیر صفر در صورت نیاز از کلاه ضد طوفان و اگر دارید کیسه بیواک، نیز استفاده کنید.

درست و کامل بخورید در غیر اینصورت بدن گرمای کمتری تولید می کند و بدن در مقابل سرما حساس می شود. نوشیدن هم بسیار مهم است زیرا که کمبود آب بدن نیز موجب کاهش گرمای تولیدی در بدن میشود. از نوشیدنیهای الکلی به شدت پرهیز کنید. این نوشیدنیها به شما یک احساس گرمای موقت می دهند اما مدتی بعد شما احساس سرمای بیشتری نسبت به قبل خواهید کرد.
تجهیزات خود را خشک نگه دارید به خصوص کیسه خوابتان اگر پر باشد با خیس شدن بسیار ناکارآمد می شود. برای این منظور می توانید از روکشهای مخصوص ضد رطوبت استفاده کنید. در هر صورت در اولین فرصت کیسه خوابتان را در فضای باز خشک کنید، به عنوان مثال در طول روز بر روی چادرتان پهن کنید. در صورت امکان هر از گاهی هوای تازه وارد چادرتان کنید تا هوای داخل چادر دم کرده و مرطوب نشود.

🔶 بیشتر بخوانید :آموزش شست و شوی پوشاک و کیسه خواب پر

موارد اعلام شده برای درجه بندی اعداد کیسه خواب آنچیزیست که کمپانی فرینو برای کیسه خواب هایش ذکر میکند اما آنطور که خودم دیدم تمامی مارک ها به این گستردگی اعداد رو اعلام نمی کنند و بعضی ها فقط Comfort رو بیان می کنند که در اصل ما هم طبق آنچیزی که در متن بود باید به همین عدد توجه کنیم تا ببینیم دمای راحت اون برای برنامه ای که ما میخوایم برویم مناسب است یا خیر؟ در ضمن این اعداد ذکر شده کیسه خوابها برای خوابیدن با لباس لایه اول هستند و با پوشیدن لباس بیشتر همانطور که توی متن هم ذکر شد میشود به دمای بیشتری رسید به خصوص استفاده از کلاه ضد طوفان و کت پر اگر هوا خیلی سرد بود. نکته آخر هم اینکه ما حداقل به ۲ تا کیسه خواب نیاز داریم. یکی برای فصل گرم که اصطلاحا به آن ۳ فصل میگویند در حالی که عموما برای تابستان و اوایل پاییز مناسب است و دارای حجم و وزن و قیمت کمتری است و دومین کیسه خواب برای اواخر پاییز تا اواسط بهار که هم گرم تر، سنگین تر و البته گران تر که انتخاب دومی حساس تر هست.

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در طبیعت گردی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

نحوه ی استفاده از کرامپون

فرقی نمی کند بخواهید به قله ی کوه بزرگی برسید یا هنگام کوهنوردی در ارتفاع زیاد از میدان بر…