خانه ورزش ها دوچرخه سواری  ویژگی های مهم دوچرخه کوهستان

 ویژگی های مهم دوچرخه کوهستان

5 ثانیه خوانده شده
0
0
1,245
دوچرخه کوهستان ، اسپرتان ، کوهستان

در این مطلب از اسپرتان می خوانید:

  • سیستم تعلیق در انواع دوچرخه های کوهستان 
  • اندازه چرخ دوچرخه کوهستان
  • مواد ساختار بدنه دوچرخه کوهستان
  • ترمز دوچرخه کوهستان

نوع سیستم تعلیق( کمک ها ) و قطر چرخ دو ویژگی از موارد کلیدی در انتخاب دوچرخه است و نوع زمینی که دوچرخه قادراست در آن  حرکت کند را تعیین می کند. البته  موارد دیگری همچون ساختار بدنه ، تعداد چرخ دنده ها و نوع ترمز نیز در انتخاب دوچرخه مناسب اهمیت دارد.

انواع سیستم تعلیق دوچرخه کوهستان

  دوچرخه کوهستان ، اسپرتان

سفت و سخت:این نوع از دوچرخه کوهستان خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد ، دوچرخه های کوهستانی سفت و سخت هیچ سیستم تعلیقی ندارند، آن ها آسان نگهداری شده و معمولاً ارزان تر هستند اما اکثر دوچرخه سواران ترجیح می دهند که دوچرخه دارای سیستم تعلیق جهت راحتی بیشتر باشد، اکثر دوچرخه سواران دوچرخه های سفت و محکم از لاستیک های پهن با فشار کم لاستیک استفاده میکنند زیرا باعث نرم تر شدن آنان می گردد .

دوچرخه کوهستان ، اسپرتان

بیشتر بخوانید :فواید دوچرخه سواری در هفت قدم

Hard tail: این دوچرخه ها دارای تعلیق در دوشاخه جلو بوده تا ضربه روی چرخ جلو را جذب کند، اما چرخ عقب هیچ سیستم تعلیقی ندارد. هارد تیل های معمولاً ارزان تر از دوچرخه های کامل بوده و دارای قطعات متحرک کمتر (در نتیجه تعمیر و نگهداری آسان تر) می باشند. اکثر هارد تیل ها دارای قابلیت قفل تعلیق دو شاخه جلو هستند که دوچرخه را کاملاً سفت و سخت می کند. دوچرخه سواران معتقدند حرکت دوچرخه های هارد تیل رو به جلو و انتقال مستقیم نیرو بین فشار پدال رو به پایین و تایر عقب راحت تر صورت می گیرد. با  هارد تیل ها می توانند اغلب بین خانه و کوهستان را طی کرده و گزینه ای جامع برای همه راه های صاف و مسیر های صعب العبور بوده و از نظر تعمیر  ونگهداری، راحتتر تعمیر میگردد.

دوچرخه کوهستان ، اسپرتان

تعلیق کامل: با وجود این نوع دوچرخه تغییرات زیادی در دوچرخه سواری بوجود آمده، ایده کلی این است که نیرویی که از دوشاخه جلو و شوکی که از چرخ عقب به دوچرخه سوار وارد می شود در کمترین حد ممکن باشد .با وجود تعلیق کامل در جلو و عقب ،فشار بر روی دوچرخه سوار را کاهش داده ، باعث افزایش کشش شده و باعث لذت بیشتر در دوچرخه سواری می گردد.

دوچرخه سواران ماهر می توانند از هر نوع رکاب و دوچرخه ای استفاده کنند، اما دوچرخه می تواند مشکلاتی را به آنان وارد کنند ،از جمله هنگام صعود به قله خیلی از توان آنان از دست می رود . ولیکن سیستم های تعلیق کامل توانایی تنظیم چرخ عقب را داشته و باعث میگردد تا انتقال قدرت بهتر و کارایی بالاتری را برای دوچرخه سوار تامین کند.

اندازه چرخ دوچرخه کوهستان

به طور کلی اندازه تایر های دوچرخه در ابعاد ۲۶ ، ۲۷/۵ ، ۲۷/۵+ ،۲۹ers اینچ که برای بزرگسالان و ۲۰ و ۲۴ اینچ که برای کودکان مورد استفاده قرار میگیرد.

دوچرخه کوهستان ، اسپرتان

۲۶ اینچ: در گذشته نه چندان دور دوچرخه ها جهت همه افراد بالغ ۲۶ اینچ بودند. این اندازه در حال حاضر نیز موجود است، اما وقتی وارد فروشگاه دوچرخه می شوید و در مورد شماره دوچرخه سوال می کنید از شما می پرسند که کدامیک از دوچرخه های ۲۶، ۲۷/۵ یا ۲۹ را می خواهید؟

 

۲۷/۵ اینچ (۶۵۰b): این نوع تایر شتاب بیشتری نسبت به ۲۶ دارند و کنترل آن نیز بهتر است .

۲۹ers : چرخ هایی که به سرعت شتاب می گیرند، این دوچرخه ها برای سواری طولانی کارایی بیشتری دارند چون در موقع حرکت راحت تر کنترل می شوند و دارای زاویه حمله بیشتری هستند، بدین معنی که از موانع در مسیر راحت تر می گذرند.

+ ۲۷/۵ : تایر های وسیع تر و سواری راحت تر و مطلوب تر را برای دوچرخه سوار ایجاد می کند. این نوع همچنین با مقاومت کمتر هوا مواجه هستند بنابراین برای این دوچرخه ها چرخ ها و لاستیک های وسیع تری ایجاد می گردد.

۲۴ اینچ: دوچرخه های کوهستانی بچه گانه دارای اندازه ۲۴ اینچ می باشد که جهت پاهای کوتاه تر کودکان ساخته شده است. اکثر این نوع دوچرخه ها با اجزاء ساده تری ساخته شده اند. کودکان دارای سنی بین ۱۰ تا ۱۳ سال میتوانند از این سایز و کودکان کم سن و سال تر نیز از سایز ۲۰ استفاده کنند.

برای راحتی بیشتر، همه ی سایز بندی ها باید با اندازه قد شما تنظیم گردد نه با سن شما . امکان دارد در سنین مختلف قد های متفاوتی داشته باشید  .

بیشتر بخوانید : نحوه انتخاب تایر مناسب دوچرخه

مواد ساختار بدنه دوچرخه کوهستان

مواد سازنده بدنه، وزن، قدرت، طول عمر، کیفیت سواری و قیمت دوچرخه را تحت تاثیر قرار می دهد.

آلیاژ آلومینیوم مواد معمولی برای بدنه های دوچرخه کوهستان است. بعضی از مدل های گرانقیمت دارای قاب های سبک تر از آلومینیومی هستند، در نتیجه تولید کنندگان هزینه بیشتری را در انتخاب مواد، طراحی لوله و فرآیند تولید صرف می کنند.

مواد دیگر شامل فولاد، تیتانیوم و فیبر کربن نیز در ساخت بدنه دوچرخه استفاده می شود. فولاد، سخت و ارزان است و سواری آرامی را ارائه می دهد، ولی دوچرخه کوهستان را سنگین می کند. تیتانیوم سبک و قوی است اما هزینه دوچرخه کوهستانی را بالا برده و گران می کند. فیبر کربن بطور کلی برای دوچرخه های کوهستانی کمی پر هزینه بوده، و نسبت به انواع دوچرخه های کوهستان قویتر و دارای وزن کمی می باشد . ولی هزینه تولید آن به نسبت گران تر از بقیه مدل ها است .

دنده های دوچرخه کوهستان:

تعداد دنده های یک دوچرخه باعث افزایش چند برابری تعداد جعبه دنده و تعداد دنده در پوشش جعبه دنده می گردد. دوچرخه کوهستان از یک سرعت تا ۳۰ یا بیشتر تغییر می کند و این مسئله بستگی به تعداد دندانه ها در جعبه دنده دارد که می تواند یک مسئله ترکیبی را بوجود آورد. برای حفظ سادگی، مهم ترین نکته در ساخت دوچرخه، سطح تناسب اندام دوچرخه سوار نسبت به زمین می باشد. اگر در روی تپه سوار می شود و یا اگر به چالش دوچرخه سواری کوهستان می رود باید دوچرخه چرخ دنده بیشتری داشته باشد و یا در کوهستان دوچرخه قوی تری نسبت به زمین مسطح انتخاب کند.

دوچرخه های کوهستان بطور سنتی دارای دو یا سه جعبه دنده جهت تعویض راحت تر دنده ها برای صعود هستند .  با این حال دوچرخه های کوهستان فعلی تنها یک زنجیر و یک جعبه دنده وسیع با ۹، ۱۰ یا ۱۱ دنده دارند که بسیار محبوب هستند. برای دوچرخه های کوهستان  در نظر داشته باشیم که دنده های یک دوچرخه بسیار ساده بوده و بعد از خرید آن ، نیاز به نگرانی در مورد نحوه استفاده و تعمیر و نگهداری نخواهید داشت .

ترمز دوچرخه کوهستان :

دو نوع کلی ترمز در بین دوچرخه ها وجود دارد .ترمز های دیسکی و ترمز های لقمه ای یا لبه ای  که امروزه دوچرخه ای کوهستان بیشتر دارای ترمز دیسکی هستند .

ترمز دیسکی:دوچرخه کوهستان ، اسپرتان

این لنت دارای ویژگی هایی است که بر روی ترمز سوار بوده و از فشار هیدرولیک استفاده می کند. ترمز های دیسکی در دو نوع ارائه می شوند: ترمز های دیسکی هیدرولیکی پیشرفته و قوی که با کمی فشار انگشت عکس العمل نشان داده و پدال ترمز را تنظیم می کند و دوم ترمز دستی مکانیکی که بصورت دستی تنظیم می گردد.

  • مزایای ترمز دیسکی: ترمز دیسکی در تمامی شرایط پایدار تر است و میتوان کارآیی فوق العاده آن را در سراشیبی و زمین خیس، و فشار کمتر انگشتان در فعال نمود آن احساس کنید .
  • معایب ترمز دیسکی در مقایسه با ترمز های لبه ای: در موقع تعویض و تعمیر آن بازرسی جعبه و تعویض ترمز های هیدرولیکی گران تر هستند.

 

ترمز های لقمه ای یا  لبه ایدوچرخه کوهستان ، اسپرتان

دوچرخه ها ابتدا دارای ترمز های لقمه ای بودند. ترمز لقمه ای بر روی رینگ چرخ ها قرار میگیرد و باعث کم شدن سرعت دوچرخه می گردد .

  • مزایا در مقایسه با ترمز دیسکی: اقتصادی تر، مشاهده لنت ترمز( لقمه ها ) و جایگزینی لنت های فرسوده، آسان تر است.
  • معایب آن در مقایسه با ترمز های دیسکی: بتدریج و به مرور زمان لقمه ها حرکت کرده و با لبه تایر برخورد می کنند و این امر باعث گیرایی بیش از اندازه ترمز ها شده و به تایر و لنت ترمز ها آسیب می رساند . قدرت توقف و تاثیر آن در شرایط مرطوب کمتر است و شخص باید بر روی اهرم ترمز فشار بیشتری وارد نماید.

بیشتر ببینید :حرکات نمایشی – دوچرخه سواری کوهستان خیلی زیبا

گردآوری و تدوین: واحد ورزش اسپرتان

 

  • دوچرخه کوهستان ، اسپرتان ، کوهستان

     ویژگی های مهم دوچرخه کوهستان

    در این مطلب از اسپرتان می خوانید: سیستم تعلیق در انواع دوچرخه های کوهستان  اندازه چرخ دوچر…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

    مقدمه‌ای بر آفرود

    اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است…
  • لوازم کوهنوردی ، تجهیزات کوهنوردی ، کلاه ایمنی

    لوازم کوهنوردی : کلاه ایمنی

    کلاه ایمنی  خود را به صورت نادرست بر سر میگذارید ؟ کلاه  ایمنی یکی از مهمترین لوازم کوهنور…
  • دوچرخه سواری در جاده ، دوچرخه سواری جاده ای

    هفت مهارت ضروری برای دوچرخه سواری در جاده

    شما دوچرخه خود و ابزار مورد نیاز آن را تهیه کرده و تصمیم گرفته ­اید که با آن به دل جاده بز…
مطالب بیشتر از این نویسنده سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در دوچرخه سواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

مقدمه‌ای بر آفرود

اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است…