خانه آموزش آموزش در ورزش نکات مهم کوهنوردی

نکات مهم کوهنوردی

2 ثانیه خوانده شده
0
0
63
نکات کوهنوردی ، اسپرتان ، کوهنوردی ، نکان مهم کوهنوردی

کوهنوردی برای افرادی که عاشق فعالیت بیرون از خونه هستن و همیشه میخواهند به تجربه های شان اضافه کنند ، گزینه  مناسبی است. همانطور که به ارتفاع های بالاتر میروید ممکن است در شرایط مختلف با مشکلاتی مواجه شوید اما برای بسیاری از ورزشکاران این یک تجربه ی چالش برانگیز و خوشایند است. اگر شما به طور کلی اندکی درمورد گردش در بیرون بدانید به راحتی میتوانید کوهنوردی را آغاز کنید و در هر زمانی به قله ی یک کوه دست یابید.تنها چند نکته است که باید آنها را بدانید.به یاد داشته باشید همه چیز بستگی دارد به بزرگی کوه و مدت زمانیست که شما به تنهایی درحال کوهنوردی هستید.

اصطلاحات فنی

وقتی شروع به خواندن درمورد کوهنوردی میکنید برای فهمیدن آن یادگیری زبان مخصوص کوهنوردی بسیار مهم است. کوه ها اغلب بر اساس ارتفاع دسته بندی میشوند. در برخی از نقاط جهان مانند ایالات متحده ارتفاع کوه ها بر اساس فوت بیان میشود و در برخی مانندایران این مقیاس بر اساس متر است بنابراین حتما واحد اندازه گیری را در زمان انتخاب کوه در کشور های مختلف را در نظر گرفته و بدانید اندازه های چهار تا شش کیلو متر بسیار معمول هستند. صعود کردن نیز به گروه هایی دسته بندی میشود که براساس شیب میباشند. یک مسیر صاف (مثلا خطر مرگ)در گروه یک قرار میگیرد. گروه های دو و سه حدوداً دارای شیب بیشتر و موانع احتمالی در مسیر میباشند. گروه چهار تقریبا تقلا در ناحیه دست و زانو است. گروه پنج کوهنوردی حرفه ایست که در هر دو گروه معمولا اعضا بوسیله ی طناب به یکدیگر متصل اند.

مهارت های ابتدایی در کوهنوردی

بیشتر کوه های حداقل ارتفاع ۴۰۰۰ متر مسیر های پیچیده ای ندارند و هر شخص آماده ای میتواند در آنها کوهنوردی کند. با این حال اگر شما میخواهید به طور جدی کوهنوردی کنید باید زمانی را به صخره نوردی اختصاص دهید. حتی بلندترین کوه ها مانند اورست در گروه دو یا سه قرار میگیرند اما نیاز دارید که مهارت های بسیار قوی داشته باشید . حتما باید بتوانید از یک صخره ی محلی یا مصنوعی در باشگاه را به راحتی بالا بروید.

وسایل مورد نیاز کوهنوردی

محافظت و سرعت دو کلمه مهم در اینجا هستند. من به سختی متوجه شدم که یک چادر بی کیفیت نمیتواند در طوفان باران و برف با سرعت هشتاد کیلو متر بر ساعت دوام داشته باشد. باید یک چادر مناسب برای چهار فصل تهیه کنید. این ممکن است یکی از گران ترین چیزهایی باشد که میخرید اما بدون چادر در واقع سفری در کار نیست.

🔶 بیشتر بخوانید : چــــــادر کوهنــــــــوردی

همچنین به یاد داشته باشید که لباس با کیفیت چند لایه تهیه کنید. قرار است تنها یک دست لباس برای تمام هفته با خود بیاورید پس باید از کیفیت آن مطمئن باشید. در اینجا چند مورد دیگر که باید با خود بیاورید را میبینید.

کوهنوردی گروه های پایین در یک روز

یک کوله پشتی برای یک روز

در اینجا ما در مورد کوهنوردی صحبت میکنیم نه گردش های روزانه و آسودگی های آن. وسایل باید سبک و بدون کمربند دور آن و لایه های بزرگ باشد و باید به اندازه ی کافی بزرگ باشد تا اجاق مخصوص کمپ در آن جای بگیرد(اگر وعده های غذایی خشک مصرف میکنید)،یک بارانی و مقداری طناب اضافه. اگر فقط غذاهایی مانند گوشت خشک  شده و… مصرف میکنید میتوانید از اجاق گاز صرف نظر کنید.

تصفیه آب:

در بسیاری از کوه ها به سمت بالا آب وجود دارد اما قبل از نوشیدن آن باید آنرا تصفیه کنید.

وسایل لازم: در این موقعیت شما به یک تصفیه کننده آب نیاز دارید. در واقع منطقی نیست که برای یک سفر یک روزه آب را بجوشانید و در واقع یک بار اضافی برای حمل است وقتی که میدانید مجبور به این کار نیستید. اگر در مسیر آب وجود ندارد باید به همراه خود بطری آب داشته باشید.

در این موقعیت شما به یک تصفیه کننده آب نیاز دارید. در واقع منطقی نیست که برای یک سفر یک روزه آب را بجوشانید و در واقع یک بار اضافی برای حمل است وقتی که میدانید مجبور به این کار نیستید. اگر در مسیر آب وجود ندارد باید به همراه خود بطری آب داشته باشید.

🔶 بیشتر بخوانید : روش‌های تصفیه آب در طبیعت گردی و کوهنوردی

بارانی:

یک کت از جنس گور تکس یا هر جنس ضد آب و قابل تنفس دیگر. حتی اگر هوا آفتابی باشد شما به این کت نیاز دارید. این کت در مواقعی که هوا سرد میشود میتواند به عنوان یک پناهگاه سریع و موقتی استفاده شود. همراه خود طناب اضافی برای ساختن پناهگاه یا هر نیازی که ممکن است رخ دهد داشته باشید. احتمال اینکه در کوه گم شوید وجود دارد اگرچه  مضحک به نظر میرسد.

🔶 بیشتر بخوانید : آیا میدانید پارچه گورتکس چیست؟

کمک های اولیه:

باند و چسب زخم از ابتدایی ترین کمک های اولیه هستند. شما میتوانید از قرص های ید برای استریل کردن هر زخمی استفاده کنید پس نیازی به آوردن کرم های بهداشتی اضافه نیست. همچنین شما میتوانید از باند و چسب برای سایر کار استفاده کنید مثلا برای ساخت دستکش وقتی در مسیر بالا رفتن تان یک ترک روی صخره وجود دارد.

غذا:

دو وعده غذا برای سفر کافیست و حتی یک وعده غذا اگر میخواهید سبک غذا بخورید و یا یک وعده را خام بخورید. شما باید کالری مصرف کنید تا در بهترین شرایط خود باشید. غذاهای خشک ارزان تر و بسیار سبک هستند. من مایلم آنها را برای دلگرمی بیشتر بیاورم. یک وعده غذای پخته به شما سی دقیقه برای نشستن و استراحت کردن و لذت بردن از منظره را میدهد. البته باید حواس تان را جمع کنید که اگر از زمان عقب افتاده اید و هوا تاریک تر میشود زمان زیادی برای نشستن و آشپزی کردن ندارید. برای همین من هر برنامه ای که داشته باشم همیشه یک میان وعده همراه خود دارم .

🔶 بیشتر بخوانید : اصول تغذیه در کوهنوردی

نورافکن:

اگر سفر خود را زود شروع میکنید پس به یک نورافکن قبل از طلوع خورشید نیاز دارید. اگر این یک سفر کوتاه است بازهم آنرا همراه خود داشته باشید. اگر هوا تاریک شود پیدا کردن مسیر غیر ممکن میشود. نورافکن باید به اندازه ی کلاه  یا به اندازه دور سرتان باشد. بسیاری از کوهنوردی مجبور به ماندن در کوهستان شدند فقط به خاطر اینکه همراه خود نورافکن نداشتند. عاقلانه نیست که از آوردن یک نورافکن چند گرمی خودداری کنید.

اگر می خواهید یک کوهنوردی یک روزه حرفه ای داشته باشید :

کلاه ایمنی:

 این کلاه باید  کلاه کوهنوردی تضمین شده از یک برند معروف باشد.کلاه باید قابل تنظیم باشد. در تابستان کلاه را روی سر خود قرار میدهید ولی در زمستان آنرا روی کلاه خود میگذارید.

🔶 بیشتر بخوانید : لوازم کوهنوردی : کلاه ایمنی

طناب متحرک:

طناب باید متحرک باشد و تنها یک طناب باشد. دو طناب نیز مفید است اما نه در این شرایط. همچنین طناب باید غیر نخی و ضد آب باشد طناب غیر نخی برای ورزش های بالا رفتن مناسب است اما زمانی که جایی را برای کوهنوردی انتخاب میکنید که مرطوب است ، باعث می شود تا طناب نخی سنگین تر شود .

مطالعه :

منابع زیادی برای کوهنوردی وجود دارد.مطمئن شوید که قبل از سفر آنها را مطالعه میکنید. در سایت اسپرتان نیز میتوانید در خصوص اصطلاحات کوهنوردی و اصول تغذیه در کوهنوردی و همچنین لوازم ضروری همراه و بسیاری مطالب دیگر اطلاعات کسب نمایید .


هر چقدر که آماده تر باشید کمتر سردرگم میشوید.

سازش با محیط :

سازش با محیط یکی از مسائل اساسی است. بیماری های ارتفاع مانند بیماری های مغزی و ریوی به شدت جدی و خطرناک هستند. نادیده گرفتن آنها گاهی به قیمت جانشان تمام میشود. در ارتفاعات کم و  سفره های یک روزه این مسئله ی مهمی نیست اما در بیشتر از ده هزار فوت این مسئله جدی است. به یاد داشته باشید که در ارتفاعات کوهنوردی کنید و در قسمت های پایینتر بخوابید. بودن در ارتفاع ممکن است باعث کم خوابی شود که انگیزه و آمادگی تان را از بین میبرد. بهتر است که در بعد از ظهر کوهنوردی کنیم و بعد از آن به محل های کمپ در پایین تر برگردیم. به همین دلیل تعداد زیادی کمپ در کوه ها وجود دارد.

🔴 همچنین بخوانید : اصول هم هوایی در ارتفاع کوهستان چیست

چند نکته ی پایانی :

به یاد داشته باشید چادر خود را در جایی که باد نمی وزرد قرار دهید. در برف یک سر پناه در بوته ها درخت ها یا چاله ها پیدا کنید. باد در کوه ها ممکن است تغییر جهت بدهد پس برای تغییر مکان کمپ آماده باشید. همیشه آب بنوشید. در ارتفاع شما به دوبرابر مقدار آب نیاز دارید. اگر دچار سردرد شدید سخت نگیرید اما اگر شدیدتر شد خود را آماده کنید تا به پایینتر برگردید. هوا در کوه ممکن است فورا تغییر کند. طوفان در بعداز ظهر در کوه ها بسیار زیاد است و رعد و برق در ارتفاع بسیار خطرناک است. کوهنوردی را در صبح قبل از روشن شدن هوا شروع کنید و برنامه ریزی کنید تا در بعد از ظهر بازگردید.

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده کارشناس آموزش
بارگذاری بیشتر در آموزش در ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

نحوه­ ی تنظیم دنده­ دوچرخه

یک حرکت نرم و بی صدا قطعا می­تواند دوچرخه سواری را برای شما متفاوت و دوست داشتنی تر کند. ا…