خانه ورزش ها آفرود مقدمه‌ای بر آفرود

مقدمه‌ای بر آفرود

9 ثانیه خوانده شده
0
0
9
آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است و در جایگاه خوبی قرار دارد. متأسفانه امروز بیشتر خودروهای دو دیفرانسیل بیشتر عمر خود را در جاده‌ها سپری می‌کنند. برای یک راننده‌ی معمولی، انتخاب خودروی دو دیفرانسیل بیشتر یک انتخاب سلیقه‌ای‌ست و استفاده از پتانسیل‌های واقعی خودرو ممکن است به روزهای برفی محدود شود.

وقتش رسیده است که خودروی آفرود خود را به مسیرهای دور افتاده ببرید و کمی لاستیک‌‌هایتان را گِلی کنید.

رانندگی آفرود انواع مختلفی دارد. از کسانی که آخر هفته برای تفریح به آفرود می‌روند گرفته تا صخره‌‌نوردان سرسخت، تمام آفرود سواران در سرتاسر جهان می‌دانند که کارهای بسیار کمی هستند که لذتی فراتر از رانندگی در جاده‌های صعب‌العبور داشته باشند، جاهایی که بسیاری از مردم نمی‌دانند اصلاً نمی‌توانند بروند. بگذارید نگاه مختصری داشته باشیم به مکان‌‌هایی که وقتی تصمیم گرفتید آسفالت جاده را ترک کنید با آن‌ها روبرو خواهید شد. به یاد داشته باشید که این مقاله فقط یک مقدمه است و به‌هیچ‌وجه حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز شما برای رفتن به آفرود نیست.

“به خاطر داشته باشید که مهم‌ترین اصول یک ماجراجویی آفرود موفقیت آمیز،ایمنی و آمادگی است.”

آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

یک درس مختصر در واژگان آفرود

۴×۴ High: حالت چهار چرخ محرک چندمنظوره در اکثر موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این حالت بر خلاف حالت ۲WD  که فقط قدرت موتور به دو چرخ منتقل می‌شود، قدرت موتور به هر ۴ چرخ منتقل می‌شود. منظور از واژه High سبک بودن ضریب دنده است و به این موضوع اشاره می‌کند که ضریب دنده نسبت به حالت ۲WD تغییری نمی‌کند و می‌توان با سرعت‌های نسبتاً بالاتری حرکت کرد.

۴×۴ Low: به معنای دنده سنگین‌تر و قوی‌تر است؛ حالت چهار چرخ محرک هنگامی که دنده کمک درگیر شود که باعث انتقال قدرت بیشتر به چرخ‌ها شده و سرعت چرخش آن‌ها را کمتر می‌کند. این حالت در شرایط آفرودی که با سرعت خیلی پایین حرکت می‌کند (مانند عبور از صخره‌ها) و برای آزاد کردن خودرو در شرایط بحرانی مفید است.

Locking Differential: این واژه به معنای قفل دیفرانسیل است که همچنین Diff Lock نیز نامیده می‌شود و به‌سرعت چرخش چرخ‌ها اشاره می‌کند. در بیشتر حالت‌های ۴ چرخ محرک معمولی، سرعت چرخ‌ها متفاوت هستند تا خودرو بتواند به‌راحتی بپیچد. وقتی دیفرانسیل قفل می‌شود تمام چرخ‌ها با سرعت مساوی می‌چرخند که در رانندگی آفرود حرفه‌ای و برای آزاد کردن خودرو هنگام گیر افتادن کاربرد دارد. دیفرانسیل به‌گونه‌ای طراحی شده که اگر خودروی شما روی یک سنگ گیر کند و یک چرخ آن روی هوا باشد، این چرخ کاملاً هرز می‌گردد و به چرخ مقابل آن هیچ قدرتی منتقل نمی‌شود. حال اگر قفل دیفرانسیل داشته باشید، هر دو چرخ دقیقاً با یک سرعت می‌چرخند و حتی اگر یک چرخ روی هوا باشد، چرخ مقابل آن می‌تواند با سرعت قبلی خود حرکت کند.

Approach Angle: زاویه حمله – حداکثر زاویه شیبی که یک خودرو می‌تواند از آن بالا یا پایین برود بدون اینکه هیچ‌یک از اجزای بدنه یا سیستم تعلیق با زمین تماس پیدا کند.

Wheelbase: فاصله بین محور جلو و محور عقب یا فاصله بین مرکز چرخ جلو تا مرکز چرخ عقب (هر دو چرخ در یک سمت)

Wheel Travel: حداکثر میزان حرکت عمودی چرخ‌ها به سمت بالا یا پایین. هر چه قدر بازی عمودی چرخ‌ها بیشتر باشد چسبندگی در مسیرهای آفرودی و غیر آفرودی بیشتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:آشنایی با آفرود و انواع آن

لوازم ضروری برای هر سفر آفرود

آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

  • باک بنزین پر
  • طناب بکسل (مطمئن شوید که رده‌بندی وزنی آن با وزن خودروی شما سازگار است، و البته به فکر خودروهایی باشید که احتمالاً شما قرار است نجاتشان دهید)
  • لاستیک زاپاس و هر چیزی که برای تعویض لاستیک معیوب در منطقه آفرودی به آن نیاز دارید.
  • کمپرسور باد قابل‌حمل
  • تجهیزات کمکی تعیین مسیر (نقشه، موقعیت‌یاب، قطب‌نما)
  • جعبه‌ی کمک‌‌های اولیه
  • تلفن همراه

توصیه می‌شود وسایل اضافی زیر را همراه داشته باشید:

  • جک مخصوص بالا بردن تا ارتفاع زیاد
  • وینچ (بُکسل برقی)
  • بیل
  • منبع ذخیره آب (برای رادیاتور) و منبع ذخیره سوخت
  • بی‌سیم برای اینکه با دوستان خود در ارتباط باشید
  • کپسول اطفای حریق

همچنین بخوانید:چگونه برای یک ماجراجویی آفرود آماده شویم؟

نکات و ترفندها در مسیر

آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

در جاده‌

نوع زمین: ماسه، خاک خشک، چمنزار

تجهیزات مورد نیاز: وسیله نقلیه چهار چرخ

سطح دشواری: مبتدی

رانندگی در زمین خاکی ساده‌ترین و ایمن‌ترین راه برای زدن به دل جاده‌های خاکی برای افراد تازه‌کار و مبتدی است. فقط کافی است تحقیق کنید تا مسیر مناسب خود را پیدا کنید. بنابراین تحقیقات خود را انجام دهید و ببینید چه چیزی در منطقه شما موجود است. اگر شما یک راننده‌ی آفرود تازه‌کار هستید مطمئن شوید که سطح دشواری برای شما مناسب است. سعی نکنید از مسیرهای صعب‌العبور و یا آب به هر نوعی عبور کنید، به‌ویژه اگر ماشین شما برای استفاده‌ی روزمره تعبیه شده است.

در تپه‌ها

نوع زمین: ماسه‌ای

تجهیزات مورد نیاز: یک ماشین چهار چرخ متحرک، کمپرسور هوا و گیج تایر

سطح:‌ متوسط

قبل از اینکه بخواهید با ماشین به دل تپه‌ها بروید حتماً از قانونی بودن این کار اطمینان حاصل کنید. اکثر سواحل تابلوهایی نصب‌کرده‌اند که این نکته را به شما گوشزد می‌کند که آیا می‌توانید با ماشین به آنجا بیایید یا نه. از آنجا که ماشین سواری روی ماسه چندان آسان نیست اکثر راننده‌ها می‌بایست باد تایرهای خود را بین ۱۵ تا ۲۰ پوند بر اینچ مربع خالی کنند تا تایرها پهن‌تر شوند و بر روی سطح بیشتری از زمین قرار بگیرند (حتماً یادتان باشد که وقتی به زمین آسفالت برگشتید بلافاصله باد تایرها را به سطح قبلی برگردانید). نیروی جنبشی هنگام سفر بر روی سطوح نرمی نظیر ماسه اهمیت کلیدی دارد  بنابراین حتماً مطمئن شوید که اگر دارید بر روی ماسه‌ها رانندگی می‌کنید سرعت خود را پایین نیاورید مگر اینکه واقعاً نیاز باشد. اگر احساس می‌کنید که ماشین دارد گیر می‌کند و در ماسه فرو می‌رود چرخ را چند بار به سمت چپ و راست بچرخانید تا تایرها بتوانند روی زمین تازه قرار بگیرند و بهتر برانید.

آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

در گل‌ولای

نوع زمین: گل‌ولای، آب کم عمق (۶ اینچ یا کمتر)

تجهیزات مورد نیاز: ماشین آفرود ۴چرخ، تایرهای مخصوص زمین گلی

سطح: متوسط

برای راندن در گل‌ولای باید تایرها را بچرخانید، و شاید ماشین را باید اندکی دور خود بلغزانید. با اینکه این حرکت مفرحی است اما خطرناک هم هست. به محض اینکه خودروی شما شروع به لغزش کرد مادامی که شما نخواهید و کنترل آن را به دست نگیرید متوقف نخواهد شد. بله مطمئنا دوستان شما از دیدن اینکه شما بتوانید خودرو را ۳۶۰ درجه بچرخانید شما را تحسین خواهند کرد اما از دیدن فرو رفتن شما در گل و لای خوشحال نخواهند شد. خیلی بهتر است آدمی باشید که کنترل خودروی خود را در دست دارد و حتی خودروی دیگران را هم یدک می‌کشد و از گل و لای بیرون می‌آورد تا کسی باشید که که خودش تا خرخره تا گل فرو رفته است.

جالبه ببینید:نمایشگاه تخصصی خودروهای آفرود و سافاری در مسکو

بسیاری از این اصول هم در مورد خودروسواری در گل و لای صدق می‌کند هم در مورد راندن خودرو در ماسه‌ها. در صورت امکان نیروی جنبشی را حفظ کنید. اگر حس می‌کنید دارید گیر می‌کنید، به سرعت و مداوم چرخ‌ها را چپ و راست کنید. مهم تر از همه اینکه اگر در گل گیر کردید اصلا به فکر چرخاندن چرخ‌ها به چپ و راست نباشید چون بدتر فرو می‌روید. اول بیایید بیرون و ببینید که خود را به چه مصیبتی دچار کرده اید. بسته به وخامت شرایط، ممکن است بتوانید بیرون بیایید ممکن هم هست نتوانید بیرون بیایید.. اگر فکر می‌کنید که می‌توانید از گل و لای در بیایید این کار را با کمترین سرعت انجام دهید. اگر هم نه که باید دوستانتان به کمک شما بیایند.

آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

“مسیرهای پیشرفته‌تر نظیر رودخانه و صخره‌ها برای افرادی مناسب هستند که تجربه‌ی زیادی در آفرود دارند و نمی‌توان با هیچ مقاله ی آموزشی این تجربه را منتقل کرد.”

نکات مهم :

سفر به جاده‌های خاکی و گلی، مانند تمامی جوانب زندگی به دانش نیاز دارد. خود را برای هر شرایطی آماده کنید و بدانید که قرار است کجا بروید و چه کار کنید. خود را نه تنها با محیطی که قرار است به آن سفر کنید، بلکه با خودروی خود هم آشنا سازید. مهم تر از همه اینکه تنهایی سفر نکنید. حتما دوست دیگری که با خودروی دیگری سفر می‌کند و طناب یدک همراه دارد را همراه خود ببرید. تلفن همراه را برای مواقع ضروری همراه داشته باشید.

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در آفرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

ده ضرورت در کمپینگ زمستانی

با هر سفر بیرون شهر، شما و همسفرانتان که قصد کمپینگ دارید باید به ۱۰ وسیله ضروری مجهز باشی…