خانه ورزش ها آفرود سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک

سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک

6 ثانیه خوانده شده
0
0
13
چهار چرخ متحرک ، آفرود

سه نوع اصلی سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک به شرح زیر است:

  • چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت
  • چهارچرخ دستی با قابلیت انتخاب به صورت دستی
  • چهارچرخ  متحرک خودکار

چهارچرخ متحرک دائمی / تمام وقت

سیستم‌های چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت همگی اصول اصلی مکانیکی یکسانی را دنبال میکنند، اگر چه پوسته‌های مکانیکی میتوانند متفاوت باشند. در مرحله اول، نیروی محرکه (که از طریق یک شفت محرک از موتور خارج می‌شود) در محور جلو و عقب به طور همزمان، قدرت را تقسیم می‌کند.این کار از طریق یک ابزار مکانیکی به نام دیفرانسیل انجام می‌شود. چهارچرخ متحرک دائمی دارای یک دیفرانسیل مرکزی (a) و (b)یک دیفرانسیل عقب و (c)یک دیفرانسیل جلو هستند که در شکل ۱ نشان داده شده است. دیفرانسیل جلو و عقب حرکت را در بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند و این گونه است که چهار چرخ توسط یک موتور به حرکت در می‌آیند.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

شکل ۱٫ سیستم چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت

🔶 بیشتر بخوانیند : آشنایی با آفــــرود و انــــــواع آن

مقدمه‌ای بر دیفرانسیل‌ها

دیفرانسیل حرکت رادر بین چرخ‌ها تقسیم می‌کند.

دیفرانسیل‌ها حرکت را در بین چرخ‌ها تقسیم می‌کنند، اما آنها دارای یک عملکرد دیگر نیز هستند، “تخصیص نیروی محرکه به هر چرخ به صورت انعطاف پذیر”. هنگام چرخیدن ماشین، هر چرخ یک مسیر متفاوت طی می‌کند (شکل ۲ را ببینید). چرخهای داخلی یک کمان کوچکتر از چرخ‌های خارجی طی می‌کنند  و علاوه بر این، مسیر چرخ‌های جلو اندکی با چرخ‌های عقب متفاوت است. برای این که این اتفاق بیافتد، دیفرانسیلی که نیرو را تقسیم می‌کند،در حالی که به صورت همزمان نیروی محرکه‌ی چرخ‌های جلو را توزیع می‌کنند باید بتوانند نیرو را با سرعت‌های مختلف نیز توزیع کنند، – این کار سختی برای یک ابزار است.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

شکل ۲: کمان‌های متفاوت مسیرهای چرخ‌های جلو و عقب

اثر جانبی دیفرانسیل‌ها

همه‌ی این‌ها خوب و عالی است، با این حال این رویکرد انعطاف پذیر برای توزیع نیروی محرکه دارای یک اثرجانبی است – این مسأله به «گریز از مرکز» می‌انجامد.بگذارید این گونه بگوییم که ما در حال رانندگی یک وسیله نقلیه در یک جاده‎‌ی آسفالت هستیم، اما یکی از چرخ‌های راننده بر روی یک صفحه‌ی یخ بدون اصطکاک قرار گرفته است. هنگامی که راننده سعی می‌کند حرکت کند، چرخ روی یخ به صورت هرز می‌چرخد، اما چرخبر روی آسفالت به جلو حرکت نمی‌کند تا وسیله نقلیه را براند. این همان اصل مربوط به ماشین‌های چهارچرخ متحرک دائمی است- اگر یک چرخ بر روی سطح لغزنده (شکل ۳) باشد، بخش انعطاف پذیری محرک از طریق سه دیفرانسیل جداگانه می‌تواند از حرکت رو به جلوجلوگیری کند.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

شکل ۳: از دست دادن نیروی محرکه از طریق یک چرخ (a) بر روی سطح لغزنده

🔴 همچنین بخوانید : مقدمه‌ای بر آفرود

این وضعیت ایده‌آل نیست، به خصوص به این دلیل که چهار چرخ متحرک به معنای عملکرد بهتر در شرایط لغزنده است. اما یک راه حل وجود دارد – قفل کردن دیفرانسیل و کنترل ضریب اصطکاک کششی. بیشتر وسایل نقلیه چهار چرخ متحرک دائمی با یک دیفرانسیل قفل شونده‌ی مرکب طراحی شده‌اند که در هنگام قفل شدن، مانع تقسیم انعطاف پذیر دیفرانسیل بین محور جلو و محور عقب می‌شود (ب، شکل ۴). بنابراین، تا زمانی که یا محور جلو یا محور عقب گیر داشته باشند، نیروی محرکه را می‌توان حفظ کرد. درنتیجه آن صفحه‌ی یخ لغزنده خیلی مشکل بزرگی نیست.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

شکل ۴: دیفرانسیل مرکزی قفل شده (b)از تلف شدن نیروی محرکه بین محورهای جلو و عقب جلوگیری می‌کند و حرکت رو به جلو راحفظ می‌کند.

با این حال، اگر شما واقعا بدشانس باشید، یکی از چرخ ها هم در محور جلو و و در محور عقب محور می‌تواند بر روی سطح لغزنده باشد، و دوباره از طریق چرخش چرخ عقب (c، شکل ۵) گیر بیافتید.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

شکل ۵: حتی اگر دیفرانسیل مرکزی قفل شده باشد (ب) – نیروی محرکه از طریق دو چرخ روی زمین لغزنده آزاد می‌شود. (a و c)

🔷 جالبه بخوانید : ۱۶ نکته‌ی برتر برای آفرود با موتورسیکلت

برای غلبه بر این مشکل،وسایل نقلیه مدرن معمولا با سیستم کنترل کششی الکترونیکی نصب می‌شوند. سیستم‌های کنترل کشش از طریق فرمان از طریق یک چرخ دوار با اعمال ترمز به آن چرخ از حرکت جلوگیری می‌کنند. بعلاوه، برخی از ماشین‌های آفرود دارای دیفرانسیل‌های قفل شونده‌ی جلو و عقب هستند. اکنون با استفاده از این دو راه حل، ما دارای یک ماشین قوی چهار چرخ متحرک هستیم که می‌تواند با شرایط مختلف لغزش بدون گیرکردن به راه خود ادامه دهد- 

سیستم‌های چهار چرخ متحرکبا قابلیت انتخاب دستی و اتوماتیک

مکانیک یک وسیله نقلیه چهارچرخ متحرک با قابلیت انتخاب بسیار شبیه به یک سیستم چهارچرخ متحرک دائمی است، این شامل روش تقسیم محرک به جلو و عقب (a) و در برخی از دیفرانسیل‌ها در هر محور (b وc)تقسیم مجدد نیرو بین چرخ‌ها است.

چهار چرخ متحرک ، آفرود

سیستم چهارچرخ متحرک قابل انتخاب

هر دو حالت دستی و اتوماتیک برای سیستم‌های چهارچرخ متحرک از اصول یکسانی پیروی می‌کنند – محرک در یک محور دائمی (معمولاً عقب) کار می‌کند و محور دیگر می‌تواند به صورت موتور متصل شود.

ویژگی وسیله‌ی نقلیه‌ی چهار چرخ متحرک این است که تنها زمانی هر چهار چرخ درگیر می‌شوند که شرایط سخت باشد. این را می‌توان به صورت دستی از طریق یک سوئیچ یا دکمه یا به صورت خودکاراز طریق تکنولوژی هوشمندانه انجام داد. مکانیسم اتصال یک محور اضافی به موتور را می‌توان با روش‌های مختلفی از قبیل از طریق صفحات کلاچ، کوپلینگ‌های چسبنده یا دیگر ابزار هوشمندانه انجام داد. بسته به نوع وسیله نقلیه‌ای که می‌رانید می‌توانید این کار را در حال حرکت انجام دهید، در بعضی موارد ماشین باید ثابت باشد – برای پیدا کردن سیستم عملکرد آن،دفترچه راهنمای آن را بخوانید.

توجه: بیشتر سیستمهای چهار چرخ با قابلیت انتخاب، دارای یک دیفرانسیل مرکزی نیستند، به این معنی که نباید در شرایط ضرایب اصطکاک کششی بالا ۴WD درگیر شوند. این کار ممکن است هنگام چرخاندن گوشه‌هاباعث ایجاد فشار اضافی بر روی محور محرک شود.امیدواریم از این مقاله لذت ببرید

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

  • چهار چرخ متحرک ، آفرود

    سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک

    سه نوع اصلی سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک به شرح زیر است: چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • قلاب کوهنوردی

    چگونه یک قلاب کوهنوردی بسازیم

    قلاب کوهنوردی یک سیستم ساخته شده از نقاط جداگانه است که به یکدیگر میپیوندند و یک نقطه ی مر…
  • کنترل لغزش در آفرود

    اگر در حال رانندگی در سطح لغزنده هستید، باید انتظار داشته باشید که گه گاهی دچار لغزش شوید.…
  • چهار چرخ متحرک ، آفرود

    سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک

    سه نوع اصلی سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک به شرح زیر است: چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت…
مطالب بیشتر از این نویسنده سردبیر ورزشی
  • کنترل لغزش در آفرود

    اگر در حال رانندگی در سطح لغزنده هستید، باید انتظار داشته باشید که گه گاهی دچار لغزش شوید.…
  • چهار چرخ متحرک ، آفرود

    سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک

    سه نوع اصلی سیستم‌های نقلیه چهار چرخ متحرک به شرح زیر است: چهار چرخ متحرک دائمی / تمام وقت…
  • آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

    مقدمه‌ای بر آفرود

    اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است…
بارگذاری بیشتر در آفرود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

چگونه یک قلاب کوهنوردی بسازیم

قلاب کوهنوردی یک سیستم ساخته شده از نقاط جداگانه است که به یکدیگر میپیوندند و یک نقطه ی مر…