خانه ورزش ها سنگ نوردی شروع سنگنوردی برای مبتدیان

شروع سنگنوردی برای مبتدیان

اصول سنگنوردی برای مبتدیان ، سنگ نوردی

اگر به دنبال تناسب اندام ، سرگرمی و مقدار مناسب آدرنالین در بدن خود هستید، ورزش سنگنوردی را به شما پیشنهاد میکنیم. اگرچه این ورزش در میان افراد جسور بسیار طرفدار دارد اما برای افرادی که در جستجوی ماجراجویی های روزانه هستند نیز لذت بخش است. اگر به طور کلی شرایط جسمانی خوبی دارید و مجهز به تجهیزات و دستورالعمل های مناسب این رشته هستید، شما نیز می توانید یک سنگ نورد باشید.پس توصیه میکنیم تا پایان این مطلب از اسپرتان همراه باشید .

برای شروع سنگنوردی مراحل زیر را دنبال کنید:

۱٫ یک راهنمای حرفه ای پیدا کنید.

۲٫ نوع سنگنوردی را که می خواهید انجام دهید را مشخص کنید.

۳٫ خود را آماده و مجهز کنید.

۴- مسیر خود را پیدا کنید.

پیش از شروع کار، برای یادگیری اصطلاحات اولیه، به واژه نامه ی سنگنوردی ما مراجعه کنید.

مرحله اول: یک راهنما پیدا کنید.

پیش از این که اولین قدم خود را روی سنگی بگذارید باید یک راهنمای حرفه ای در این زمینه بیابید. بسیاری از افراد کار خود را با دوستان باتجربه شروع می کنند، یا می توانید به دنبال یک مدرس معتبر باشید تا کار با طناب و سنگنوردی را به شما آموزش دهد. شما می توانید در کلاس های ورزشی موجود نیز به یادگیری این ورزش بپردازید.

مرحله دوم:  نوع سنگنوردی مورد نظر خود را مشخص کنید.

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

سنگ نوردی دارای طیف گسترده ای از رشته ها است که هرکدام از آن ها مستلزم تجهیزات و آموزش های مختلفی می باشند. انتخاب نوع سنگنوردی، به شما در تعیین مکان ها و مسیرهایی که می توانید در آن ها فعالیت کنید نیز کمک کند.

 به عنوان یک مبتدی می توانید از سنگنوردی داخل سالن، بولدرینگ( سنگ نوردی کوتاه ) و یا حمایت از بالا، با طناب ، خارج از سالن شروع کنید.

سنگنوردی داخل سالن

برای بیشتر افراد ، این نوع سنگ نوردی به عنوان جزیی از یک سالن سنگنوردی می باشد. همه این مکانها دارای جاهای مختلف قرار گیری دست و پا هستند که مسیرهای متفاوت با دشواری های مختلف را برای سنگ نوردی ایجاد کرده اند. تنظیم کننده های مسیر، می توانند به راحتی حرکت کنند و حرکات و صعود های متنوعی را بر روی یک دیوار سنگ نوردی ایجاد کنند.

یک سالن سنگنوردی داخلی برای شروع کار دارای مزایای بسیاری می باشد:

  • این مکان به راحتی در دسترس است و از عوامل آب و هوایی برای تمرین مستقل است.
  • می توانید در مناطقی سنگنوردی کنید که نظیر آن در فضای بیرون در دسترس نباشد.
  • این امکان را به شما می دهد که بدون خرید تجهیزات لازم این رشته، با تجهیزات موجود در سالن کار کنید.

توصیه میکنیم ۱۰ نکته برتر تکنیکی برای سنگنوردی داخل سالن  را نیز مطالعه نمایید

 بولدرینگ( سنگنوردی کوتاه )

این کار به کمترین زمان و تجهیزات نیاز دارد. اگرچه برخی از مسیرهای پیشرفته بسیار بلند می باشند اما اکثر تخته سنگ ها ، شما را به همان اندازه بالا می برد که بتوانید به راحتی از آن ها بپرید. سنگنوردان می توانند (در امتداد صخره به صورت افقی ، موازی با زمین) حرکت کنند، بنابراین بدون قرار گرفتن در معرض سقوط طولانی، روی قدرت و حرکت کار می کنند.

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

 بولدرینگ یک فعالیت مقدماتی عالی است، چرا که تنها مستلزم کفش سنگنوردی ، کیف گچ ، تشک پرش ( جهت حمایت از بدن شما هنگام پرش و سقوط) است. در این روش شما نیازی به طناب و هارنس سنگنوردی ندارید. مناطقی در فضای بیرون برای این ورزش وجود دارد و بسیاری از باشگاه های سنگنوردی شرایطی شبیه به آن را در داخل سالن ایجاد کرده اند.

روش حمایت از بالا با طناب در فضای باز

روش “حمایت از بالا” با طناب این گونه است که طناب سنگنوردی را در بالای مسیر،قلاب می کنیم و سپس به سمت طناب بالا می رویم در حالیکه همزمان طناب به سنگنورد دیگری متصل شده است.

با داشتن یک نقطه ی محکم برای قلاب کردن طناب و طناب مناسب، حین سر خوردن از روی تخته سنگ، مسافت سقوط خود را به حداقل می رسانید. به همین دلیل است که بالا رفتن از طناب اولین نوع سنگنوردی است که شما آن را هم در محیط سالن و هم در فضای باز انجام می دهید.

به فردی که هنگام صعودشما طناب را می کشد ( و طناب را هنگام سقوط شما می گیرد) “حمایت کننده” می گویند. وظیفه ی این فرد بسیار مهم است، بنابراین حمایت کننده ی شما باید یک راهنما، مربی و یا یک سنگنورد حرفه ای باشد. شما همچنین باید یاد بگیرید که چگونه در بعضی مواقع حمایت گر باشید چرا که تیم های سنگنوردی حرفه ای تر این مسوولیت را واجب می دانند.

انواع حرفه ای تر ورزش سنگنوردی

بعد از اینکه در سنگنوردی با طناب در باشگاه و یا فضای بیرون مهارت پیدا کردید، برای سنگنوردی به ویژه در مسیرهای  سنگنوردی ورزشی، آماده خواهید شد.

مسیرهای سنگنوردی ورزشی در فضای باز معمولاً دارای میخ هایی هستند که در داخل صخره گذاشته شده اند. حین بالا رفتن از این مسیرها از ابزار اسلینگ (گیره ی مخصوص سنگنوردی) استفاده می کنید.

سنگنوردی سنتی گزینه ای دیگر است، اگرچه مستلزم تسلط شما به علم و هنر قرار دادن قلاب در داخل صخره می باشد. یک مسیر سنتی مسیری است که دارای قلاب های دائمی اندکی می باشد. سنگنورد راهنما با قراردادن ابزارهایی همچون (گوه و دندانه ی سربی) در داخل شکاف های صخره، از سقوط های مرگ بار جلوگیری می کند. اسلینگ برای متصل کردن طناب به محافظ استفاده می شود.

مرحله سوم: آماده شدن برای سنگنوردی

اگر در یک سالن ورزشی و یا با کمک راهنما، سنگنوردی را شروع کنید، معمولا تجهیزات لازم موجود است. برخی از سالن های ورزشی و یا راهنمای شما ممکن است شما را مستلزم تهیه ی برخی از تجهیزات کنند. در نهایت شما مستلزم خرید تجهیزات کامل سنگنوردی خواهید بود.

همیشه پیش از شروع سنگنوردی، تجهیزات خود را بررسی کنید

 استفاده مکرر از تجهیزات موجب فرسودگی و از بین رفتن آن ها می شود. مزیت خرید تجهیزات این است که در مورد کیفیت آن ها مطمئن هستید.

لباس مخصوص سنگنوردی

برای سنگنوردی لباس هایی بپوشید که محدود کننده نباشند و در مسیر شما یا طناب قرار نگیرند. لباس شما باید دارای محفظ های تنفسی باشد، عرق را جذب و سریعا خشک کند، بنابراین هنگام سنگنوردی گرم و آسوده خواهید بود. اگر در فضای باز سنگنوردی می کنید، لباس برای تعویض، مخصوص موقعیت های متفاوت مانند پیاده روی به همراه داشته باشید.

کفش سنگنوردی

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

کفش های سنگ نوردی ضمن فراهم کردن اصطکاک مورد نیاز برای قرار دادن پا در محل های مخصوص، از پای شما محافظت می کنند. اکثر مدل های کفش سنگنوردی قابل استفاده هستند، اما انتخاب صحیح کفش مناسب برای سنگ نوردی به توانایی سنگنوردی شما و مکان آن بستگی دارد.

کفش سنگ نوردی باید پا را محکم در خود جای دهد اما نباید آن را تحت فشار قرار دهد. قانون کلی این است که کفش های تنگ برای صعود های حرفه ای و دشوارتر مناسب هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر به نقد و بررسی کفش سنگنوردی Scarpa Instinct مراجعه کنید.

کفش های سنگنوردی برای راه رفتن در مسافت های طولانی مناسب نیستند و انجام چنین کاری باعث ازبین رفتن آن ها می شود.

برای طی کردن مسیر پیاده روی از ماشین به محل سنگنوردی از کفش های مخصوص پیاده روی و دوندگی و سایر موارد مناسب استفاده کنید.

کلاه ایمنی سنگنوردی

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

هنگام صعود در فضای باز ، همیشه باید از کلاه ایمنی مخصوص سنگنوردی استفاده کنید. کلاه ایمنی سنگنوردی برای حفاظت از سر شما هنگام ریزش سنگ و آوار و برخی (نه همه ی آن ها) برای حمایت از سرشما هنگام سقوط طراحی شده اند. به طور کلی این کلاه ها در سالن های سنگنوردی استفاده نمی شوند چرا که آن ها محیط هایی کنترل شده هستند.

کلاه ایمنی باید در سر شما راحت باشد، محکم و نه خیلی تنگ سر شما را دربرگیرد و روی سر شما صاف قرارگیرد. کلاه ایمنی معمولاً دارای یک پوسته محافظ سخت و یک سیستم داخلی مستحکم می باشد. برای اطلاعات بیشتر به نحوه انتخاب کلاه ایمنی سنگنوردی مراجعه کنید.

هارنس سنگنوردی

به جز بولدرینگ، شما برای سنگ نوردی به هارنس سنگنوردی نیاز دارید. یک هارنس سنگنوردی از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

کمربند: این قسمت بالای باسن قرار میگیرد و باید محکم باشد.

حلقه های پا: هر حلقه دور یک پا قرار می گیرد. بسیاری از هارنس های سنگنوردی دارای حلقه های پای قابل تنظیم و جدا شدنی هستند.

هارنس سنگنوردی به شما این امکان را می دهد که به طور امن و مناسب به طناب خود را وصل کنید. تمام هارنس های سنگنوردی دارای دو نقطه جلویی برای اتصال به طناب هستند، یکی در بخش کمربند و دیگری در بخش حلقه های پا قرار دارد. به طور کلی، نقاط اتصال با حلقه های اتصالی اختصاص یافته متفاوت هستند. محکم بستن هارنس سنگ نوردی به طور مناسب برای ایمنی شما ضروری است.

شیوه ی مناسب بستن هارنس سنگنوردی بستگی به نوع سنگنوردی شما دارد.

بیشتر بخوانید : معرفی و بررسی ۵ مدل از بهترین هارنس های دنیا

گچ

سنگنوردها درست مثل ژیمناست ها برای جلوگیری از سر خوردن دست از گچ استفاده می کنند.گچ ، تعریق دست ها را به خود جذب می کند. برای کاهش تأثیرات محیطی ، بهتر است از گچی استفاده کنید که مطابق با رنگ صخره باشد. گچ در کیسه ای کوچک که توسط کمربند به کمر متصل شده است، حمل می شود.

کارابینر

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

این حلقه های فلزی سبک با دو دهانه، طناب سنگ نوردی را به بخش های محافظتی سنگ نوردی مانند پیج ها، گوه ها و دندانه های فلزی متصل می کند. همچنین از آن ها برای ساختن اسلینگ (مورد استفاده در سنگ نوردی با راهنما)

و وصل کردن تجهیزات شما به حلقه های هارنس سنگ نوردی شما مورد استفاده قرار می گیرد. برای اغلب مبتدی های این رشته، اولین کارابینری که باید خریداری شود، کارابینرهای قفل شونده هستند که برای استفاده با ابزارهای حفاظتی طراحی شده اند.

ابزار حمایتی

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

این ابزارها به کنترل طناب توسط حمایت کننده کمک می کند. استفاده از این ابزارها به این گونه است که با افزایش اصطکاک، حمایت کننده از سقوط سنگنورد جلوگیری می کند، سنگنورد را به پایین می فرستد، طناب را به آرامی هنگام بالا رفتن سنگنورد شل می کند و یا قرقره را به آرامی جمع می کند. دو مدل رایج ابزارهای حمایتی وجود دارد: تیوبی و ترمز دار.

در اولین دفعات سنگ نوردی ممکن است نیازی به ابزارهای حمایتی نداشته باشید( می توانید آن ها را اجاره کنید و یا راهنما برای شما آن ها را تهیه کند)، اما ابزارهای حمایتی یکی از ضروری ترین تجهیزاتی می باشند که شما باید آن ها را خریداری کنید.

طناب سنگنوردی

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

هیچ تجهیزاتی مهم تر از طناب برای سنگنورد نیست، اگرچه زمانی که سنگ نوردی را شروع می کنید طناب در اختیار شما قرار می گیرد. با پیشرفت شما در این ورزش، مکان و نوع سنگ نوردی، طناب مناسب را برای شما مشخص می کند. آشنایی با دو نوع طناب اساسی در این ورزش به شما کمک می کند:

ارتجاعی: نوعی طناب سنگنوردی است که دارای خاصیت ارتجاعی می باشد. این طناب برای جذب انرژی سقوط- حتی در زمانی که انرژی زیاد است، طراحی شده است.

غیرارتجاعی: این طناب نسبتاً سفت است و برخلاف طناب ارتجاعی، خاصیت ارتجاعی زیادی ندارد. از این طناب برای تجمع و نجات استفاده می شود.

تمام طناب های سنگ نوردی باید از تست UIAA عبور کنند که تعداد سقوطی که هرطناب قادر به تحمل آن است را مشخص می کند، نیروی ضربه و کشش محرک.

حمایت در سنگنوردی

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

به عنوان یک سنگنورد مبتدی، شما نمی دانید که چگونه از چنگک ها و ابزاهای حمایتی استفاده کنید. دانستن درمورد آن ها و یادگیری درمورد نحوه ی انجام آن، موجب می شود که به یک سنگنورد حرفه ای تر بدل شوید.

درابتدا شما می خواهید یک سنگنورد حرفه ای باشید و سپس در کلاس هایی شرکت کنید که چگونگی حمایت گر بودن و استفاده از ابزارهای حمایتی را به شما بیاموزد. این گروه از ابزارها که معمولاً “حمایتی” نامیده می شوند، در سنگنوردی های سنتی برای حفاظت از طناب در صخره استفاده می شد. ابزارهای حمایتی از سقوط سنگنوردها از هر فاصله ای جلوگیری می کنند. انواع ابزارهای حمایتی وجود دارد مانند: گوه، دندانه ی سربی، که اکثرا دارای نام های تجاری  stopper، Hexcentrics وFriends می باشند.

دو نوع اصلی ابزارهای حمایتی در اندازه های مختلفی وجود دارند:

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان
فعال: Active

 این ابزارها دارای قطعات متحرک هستند. نمونه آن یک دستگاه (SLCD) که می تواند در انواع شکاف ها قرار گیرد.

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان
منفعل: Passive

این قطعات از یک قطعه فلزی ساخته شده اند و هیچ قسمت متحرکی ندارند. به عنوان مثال گوه ی Hexcentric.

تشک پرش

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

این تخته های کف متراکم که در زیر سنگ نورد قرار می گیرند، ضربه ی ناشی از سقوط و پرش را کاهش می دهند. این تشک ها برای بولدرینگ الزامی است.

مرحله چهارم: مسیری را انتخاب کنید.

سنگنوردی ، سنگ نوردی ، سنگنوردی برای مبتدیان

مقیاس صعود بین ۵٫۰ تا ۵٫۱۵ می باشد و هرچه قسمت اعشاری افزایش یابد، دشواری و سختی سنگ نوردی نیز افزایش می یابد. مسیرهای صعود آسان تر در محدوده ی ۵٫۱ تا ۵٫۵ رتبه بندی می شوند. این ها مسیرهایی هستند که مربی شما در ابتدای کار، شما را به آن جا می برد.

هنگامی که از مسیرهای سخت به سمت مسیر کمترسخت حرکت می کنید، رتبه بندی بین ۵٫۶ تا ۵٫۱۰ است. دشوارترین و غیرممکن ترین مسیرها بین ۵٫۱۱ تا ۵٫۱۵ رده بندی می شوند. همچنین رتبه بندی ۵٫۱۰ دارای چهار بخش a, b, c, d می باشد که مشخص کننده ی سطح چالش آن هاست.  

رتبه بندی های بولدرینگ کمی متفاوت تر است. V به عنوان مقیاس استفاده می شود و معیار رتبه بندی مسیرها از V0 (آسانترین) تا V16 (دشوارترین) می باشد.

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سردبیر آموزش
بارگذاری بیشتر در سنگ نوردی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

نحوه ی استفاده از کرامپون

فرقی نمی کند بخواهید به قله ی کوه بزرگی برسید یا هنگام کوهنوردی در ارتفاع زیاد از میدان بر…