خانه آموزش نحوه ی انتخاب زین دوچرخه

نحوه ی انتخاب زین دوچرخه

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

اگر در فکر تعویض صندلی دوچرخه خود ( که معمولا به آن زین گفته می شود ) هستید، احتمالا به خاطر عدم راحتی زین دوچرخه فعلی شما است. راحت نبودن یکی از دغدغه های متداول دوچرخه سواران ( مخصوصا تازه کار ها) است و یکی از راه حل های آن خرید زین جدیدی است که با نوع دوچرخه سواری و مکانیسم بدن شما متناسب است.

انتخاب زین جدید می تواند مشکل باشد. دراین مطلب از اسپرتان با  انواع مختلفی از زین ها یی که وجود دارند و تایین راحت بودن آنها سلیقه ای است، آشنا می شوید . به طور مثال زینی که از نظر دوستتان راحت است، شاید برای شما راحت نباشد. این مقاله به شما کمک می کند تا تاثیر عواملی مانند موادی که در ساخت زین به کار رفته اند ، روکش زین، طرح و اندازه زین و حتی نوع دوچرخه سواری را در انتخاب نوع زین بفهمید.

زمانی که به یک فروشگاه دوچرخه می روید، حتما اگر ممکن باشد چند دور با زین جدید بزنید تا میزان راحتی آن را بسنجید. اکثر فروشگاه ها، حتی اگر دقیقا چیزی که شما می خواهید را نداشته باشند، مدل مشابه آن را دارند که می توانید امتحان کنید. زمانی که روی زین جدید نشسته اید، موقعیت های مختلفی را امتحان کنید، با سرعت کم و زیاد برانید و از روی چند دست انداز عبور کنید.

نوع دوچرخه سواری خود را در نظر بگیرید

زین های دوچرخه را معمولا به پنج گروه زیر تقسیم می کنند:

دوچرخه سواری تفریحی: اگر هنگام دوچرخه سواری صاف و عمودی می نشینید و از دوچرخه های تفریحی (کروزر) یا شهری استفاده می کنید و سواری های کوتاه را ترجیح می دهید، زینی را انتخاب کنید که برای طرز نشستن عمودی طراحی شده است. این نوع زین ها معمولا پهن هستند و رویه نرم مخملی دارند و در بعضی مواقع دارای نوک کوتاهی هستند.

بیشتر بخوانید : پنج گام برای دستیابی به اهداف دوچرخه سواری

دوچرخه سواری در جاده: آیا شما در مسابقه ها شرکت می کنید یا مسافت های زیادی را طی      می کنید؟ زین های مخصوص دوچرخه سواری در جاده بلند و باریک هستند و برای بیشتر کردن انتقال نیرو حین پدال زدن کمترین رویه را دارند.

دوچرخه سواری کوهستانی: در مسیر های کوهستانی شما پیاپی روی پدال ها می ایستید، در انتهای زین قرار می گیرید یا به جلو خم شده و به صورت دولا می نشینید. به خاطر این تغییر موقعیت مداوم، شما به زینی مخصوص دوچرخه سواری در کوهستان نیاز دارید که برای محافظت از     استخوان های نشیمنگاه شما رویه مناسبی داشته باشد و دارای روکش با دوام و شکل یکنواخت باشد تا راحت تر حرکت کنید.

دوچرخه های جهانگردی: برای دوچرخه سواری های طولانی، شما به زینی نیاز دارید که  بین    زین های مخصوص جاده و زین های مخصوص کوهستان قرار گیرد. این نوع زین ها معمولا روکشی برای محافظت از استخوان های نشیمنگاه شما دارند و دارای نوکی بلند و نازک هستند.

دوچرخه های مخصوص رفت و آمد روزانه: زین این نوع دوچرخه ها مانند دوچرخه های جاده و جهانگردی چند لایه روکش دارند اما معمولا زیاد نیستند. دوچرخه سوارانی که در شرایط آب و هوایی مختلف از این نوع دوچرخه ها استفاده می کنند بهتر است روکش های مقاوم تری را انتخاب کنند.

مشخص کنید چه نوع روکشی می خواهید

زین ها را می توان به دو گروه بزرگ تقسیم کرد: زین هایی با کارایی بالا که کمترین رویه را دارند و زین های دارای روکش که نرم هستند.

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین هایی با کارایی بالا معمولا بلند و باریک هستند و رویه کمی دارند که باعث انتقال حداکثری نیرو و کاهش اصطکاک حین پدال زنی می شود. این نوع زین ها در دوچرخه های جاده، کوهستان و جهانگردی وجود دارند.

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین های دارای روکش معمولا پهن و نرم هستند و برای کاهش اثر دست اندازها طراحی شده اند. آنها اکثرا نوک کوتاهی دارند و معمولا در دوچرخه سواری های عمودی و تفریحی به کار می روند.

تصور نکنید که روکش زیاد همیشه خوب است. در بعضی مواقع باعث ناراحتی شما می شود و زمانی که کاملا در زین فرورفته اید به شما فشار وارد می کند.

روکش ها به طور کلی به دو نوع ژله ای و اسفنجی تقسیم می شوند.

روکش های ژله ای شکل بدنتان را می گیرند و راحت و نرم هستند. بیشتر دوچرخه سوارانی که عمودی می نشینند به دلیل راحتی فراوان این نوع روکش ها در دوچرخه سواری های عادی، از آنها استفاده می کنند. تنها ایرادشان این است که زودتر از روکش های اسفنجی فشرده می شوند.

روکش های اسفنجی انعطاف پذیر هستند و به حالت اول خود برمی گردند. دوچرخه سواران جاده این نوع روکش ها را انتخاب می کنند چون در کنار نرم بودن، نسبت به روکش های ژله ای  به دوچرخه سوار کمک بیشتری می کنند. برای دوچرخه سواری های طولانی، افرادی با وزن بیش از ۲۰۰ پوند یا افراد دارای استخوان بندی مناسب، روکش های اسفنجی سفت تر بهتر است، چون دیرتر از اسفنج های نرم و ژل فشرده می شوند.

بدون روکش: بعضی زین ها روکش ندارند و دارای رویه چرمی یا کتان هستند. شاید این نوع    زین ها زمانی که هنوز تازه هستند برای برخی دوچرخه سواران راحت نباشند اما با مرور زمان و دوچرخه سواری مداوم نرم تر می شوند و شکل بدنتان را می گیرند. بعضی از دوچرخه سواران عقیده دارند که به دوچرخه های بدون روکش بهتر عادت می کنند.

ویژگی مثبت دیگری که این نوع زین ها دارند این است که دیرتر گرم می شوند و برای دوچرخه سواری های طولانی و در محیط گرم عالی هستند. اگر با  زین های روکش دار راحت نیستید یا زین های ساده ی چرمی یا کتانی را بیشتر می پسندید، زین بدون روکش تهیه کنید.

تشک زین یک وسیله جانبی اختیاری است که می تواند روی تمام زین ها قرار گیرد و جایگزین روکش شود. با وجود نرمی و راحتی، مثل زین های روکش دار کنترل شده نیست و ممکن است در طول مسیر جابه جا شود. این مشکل در دوچرخه سواری های تفریحی وجود ندارد ولی در دوچرخه سواری های سریع و با مسافت زیاد به چشم می خورد. اگر شما نیز اینگونه دوچرخه سواری می کنید، یک شلوارک یا لباس زیر پد دار انتخاب بهتری می تواند باشد.

بین زینی با حفره میانی یا ساده کدام را ترجیح می دهید

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

بسیاری از زین ها طوری طراحی شده اند که از پرینیوم  شما محافظت می کنند – ناحیه ای بین استخوان های نشیمنگاه که تعداد زیادی عصب و رگ در آن وجود دارد. در این نوع زین ها ناحیه ی میانی برداشته می شود تا هم از فشار کاسته شود و هم باعث ایجاد جریان هوا و راحتی بیشتر در دوچرخه سواری های طولانی مدت گردد.  

 بدن هرکس با دیگری فرق دارد و فردی ممکن است با زین های دارای حفره احساس راحتی کند درحالیکه فرد دیگری  زین های روکش دار با فرورفتگی یا حتی بدون فرورفتگی را ترجیح       می دهد. این نوع زین ها برای کاهش فشار طراحی شده اند و برای زنان و مردان مناسب اند.

افرادی که به سختی با دوچرخه احساس راحتی می کنند، ممکن است حتی صندلی شکافته ای را معمولا از این REI . درنظر بگیرند که از روکش های کنار هم روی زینی بدون نوک ساخته شده اند  نوع زین ها  ندارد.

جنس زین مورد علاقه شما کدام است؟

زین ها از مواد مختلفی ساخته می شوند که در وزن، انعطاف پذیری، مقاوت در شرایط آب و هوایی مختلف، قیمت و مدت زمان عادت به آنها تاثیر می گذارند. دو قسمت اصلی زین که باید به آن توجه کرد، رویه و پایه آن است.

رویه زین

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

زین های مصنوعی: بیشتر زین ها، از زین های اسفنجی گرفته تا ژله ای و روکش ها ،از مواد شیمیایی ساخته شده اند. این نوع زین ها سبک هستند ، نگه داری از آنها راحت است و برای عادت کردن به آنها نیازی نیست وقت صرف کنید. در نتیجه بسیاری از دوچرخه سوارها از آنها استفاده   می کنند.

زین های چرمی: بعضی دوچرخه ها یک رویه نازک چرمی را جایگزین رویه مصنوعی می کنند اما این دوجنس از خیلی جهات شبیه هم اند. هرچند بعضی از زین ها تنها از رویه چرمی ساخته   شده اند که کل زین را احاطه می کند. بعد از طی مسافت ۲۰۰ مایل به آنها عادت می کنید و چرم با شکل بدن و وزنتان هماهنگ می شود. مانند یک دستکش قدیمی بیسبال یا یک جفت کفش پیاده روی قابل اعتماد، ممکن است در اوایل استفاده از آن احساس ناراحتی کنید اما از نتیجه ی آن راضی خواهید بود. یکی از ایراد های چرم ضد آب نبودن آن است، و این به این معنی است که هرازگاهی باید آن را واکس بزنید. این کار از آن در برابر رطوبت و خشک شدن در اثر قرار گرفتن درمعرض UV (نور فرابنفش) محافظت می کند.

 نکته: قبل از واکس زدن و استفاده از ضدآب،   دستورالعمل آن را مطالعه کنید چون در بعضی از آنها استفاده از واکس توصیه نمی شود.

زین های کتان: دربسیاری از زین ها از کتان به عنوان رویه استفاده می شود. رویه های کتان حین پدال زنی خیلی کم جابه جا می شوند و کنترل و راحتی بیشتری را برای شما ایجاد می کنند. نکته ی مثبت دیگر آن این است که خیلی راحت تر از چرم می شود به آن عادت کرد.

پایه های زین

پایه های زین آن را به دوچرخه وصل می کنند. بسیاری از زین ها دو پایه ی موازی دارند که از نوک زین تا انتهای آن کشیده شده اند. لوله ی زین دوچرخه به پایه ها وصل شده است. تفاوت در جنس پایه ها منجر به تفاوت قیمت، وزن، مقاومت و انعطاف پذیری آنها می شود.

فولاد: فولاد محکم و قابل اعتماد اما سنگین است. اگر وزن یکی از دغدغه های شماست، بهتر است   جنس های دیگر را انتخاب کنید.

آلیاژ: آلیاژها، مانند آلیاژ کروم و مولیبدنم، به خاطر استحکامشان در ساخت پایه ها به کار می روند و از فولاد سبکتراند.

تیتانیم: تیتانیم سبک و محکم است و در کاهش لرزش ها عالی است اما گران است.

کربن: مانند تیتانیم وزن کمی دارد و می تواند جلوی لرزش را بگیرد، اما معمولا در زین های خیلی گران یافت می شود.

زینی با اندازه درست تهیه کنید

زین ها اندازه های متفاوتی دارند تا با گونه ها مختلف بدنی مطابقت کنند. برای پیدا کردن زینی با اندازه ی مناسب خود باید به پهنای آن و نحوه ی محافظت آن از استخوان های سرین ( نشیمنگاهی) توجه کنید. احتمالا شما دنبال زینی هستید که به اندازه ی کافی برای پشتیبانی از شما پهن باشد اما نه خیلی پهن که منجر به اصطکاک و سایش شود.

زین های زنانه و مردانه به گونه ای طراحی شده اند که با پهنای باسن و استخوان های نشیمنگاه مطابقت کنند و براساس تفاوت های معمول جنسیتی ساخته شده اند. هنگام خرید با صرفنظر از این که مردانه است یا زنانه، زینی را انتخاب کنید که کاملا مناسب بدنتان باشد.

پهنای یک زین با اندازه گیری فاصله ی بین دولبه ی آن در پهن ترین قسمتش سنجیده می شود.

شما می توانید پهنای استخوان های نشیمنگاهتان را اندازه بگیرید و اندازه ی زین مناسب خود را تخمین بزنید اما هیچ کاری بهتر از نشستن روی زین و امتحان کردن آن نیست.  پس اگر شما نمی دانید چه اندازه ای مناسب شماست، ما به شما پیشنهاد می کنیم به یک فروشگاه دوچرخه بروید و چند تا ازآنها را امتحان کنید. اگر دوچرخه تان همراهتان باشد، شاید به شما اجازه دهند زین را روی دوچرخه خود قرار داده و با آن دوری بزنید.

معمولا افراد به دنبال زینی هستند که به اندازه ی کافی برای پشتیبانی پهن باشد اما نه خیلی پهن که باعث اصطکاک و سایش شود.

از درست بودن تنظیم زین دوچرخه تان اطمینان حاصل کنید

زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

قبل از اینکه یک زین جدید بخرید، ببینید زین قبلیتان به تنظیم احتیاج دارد یا نه ( یا زمانی که زین جدیدی می خرید، از مشکلات غیر ضروری اجتناب کنید.)

بیشتر بخوانید : ده نکته مهم که هنگام دوچرخه سواری باید در نظر گرفت

 ارتفاع زین: اگر زینتان خیلی بلند باشد، باعث می شود وزنتان را از قسمتی به قسمت دیگر جابه جا کنید ، که معمولا باعث ناراحتی در ناحیه پرینیم می شود. در دوچرخه های جاده و هیبریدی، اگر ارتفاع زین درست باشد، زمانی که پدال در پایین ترین حالت است پایتان باید کمی خمیدگی داشته باشد ( تقریبا ۸۰ الی ۹۰ درصد کشش کامل پا). برای بررسیاین موضوع، به یکی از دوستانتان بگویید دوچرخه را نگه دارد تا شما سوار آن شده و پدال را در پایین ترین موقعیت قرار دهید.

دوچرخه سواران کوهستانی این پوزیشن را برای مسیر های صاف و هموار در نظر می گیرند اما اگر مسیر طولانی یا  پر از دست انداز باشد، پوزیشن کوتاه تری را ترجیح می دهند. لوله ی زین قابل تنظیم که به شما اجازه می دهد با فشار یک دکمه ارتفاع آن را کم و زیاد کنید برای دوچرخه های کوهستانی کاملا ایده آل است.

بیشتر بخوانید :  ویژگی های مهم دوچرخه کوهستان

جلو/عقب بودن زین: زمانی که پای راست شما در موقعیت ساعت ۳ است، زانوی شما باید با پای جلویی هم تراز باشد. اگر زانویتان خیلی جلو یا عقب باشد بهتر است  موقعیت زین خود را تنظیم کنید. کافی است پیچ تنظیم  زین را که در بالای لوله زین و پایین زین قرار دارد را شل کنید و زین را به جلو یا عقب هل بدید.

شیب زین: در بیشتر مواقع ، بهتر است زین موازی با زمین باشد . برای تنظیم شیب زین، پیچ آن را شل کنید و در موقعیتی که می خواهید قرار دهید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی نحوه ی تنظیم زین و سایر قسمت های دوچرخه، مقاله ی ما با عنوان ” با تنظیم دوچرخه ، راحت تر دوچرخه سواری کنید” را مطالعه کنید.

نکاتی برای افزایش راحتی شما روی زین

حتی با داشتن زین مناسب، ناهمواری مسیر یا دوچرخه سواری به مدت طولانی ممکن است منجر به آسیب به پرینیم شود. پس برای یافتن راحت ترین زین ، بهتر است سبک دوچرخه سواری خود را با آن تطبیق دهید. به این منظور، کار های زیر را می توانید انجام دهید:

هر ده دقیقه یکبار به مدت چند ثانیه روی پدال ها بایستید.

زمانی که از روی دست انداز ها عبور می کنید، کمی بلند شوید و از پاهایتان به عنوان  ضربه گیر استفاده کنید.

دوچرخه ای کامل فنربندی شده تهیه کنید ( مخصوصا برای دوچرخه سواری کوهستانی) یا   لوله زین فنربندی شده بخرید ( در بعضی ازدوچرخه های تفریحی پیدا می شود).

شلوارک های دوچرخه سواری  پددار بپوشید. این شلوارک ها اصطکاک را کم می کنند، رطوبت را از بین می برند و باعث می شوند راحت تر از دست انداز ها عبور کنید.

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

  • زین دوچرخه ، نوع زین دوچرخه ، تنظیم زین دوچرخه ، پایه زین دوچرخه ، جنس زین دوچرخه ،

    نحوه ی انتخاب زین دوچرخه

    اگر در فکر تعویض صندلی دوچرخه خود ( که معمولا به آن زین گفته می شود ) هستید، احتمالا به خا…
بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در آموزش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

نحوه ی استفاده از کرامپون

فرقی نمی کند بخواهید به قله ی کوه بزرگی برسید یا هنگام کوهنوردی در ارتفاع زیاد از میدان بر…