آموزش در ورزش پیشنهاد اسپرتان کوهنوردی ورزش ها یخ نوردی ریزش بهمن قسمت دوم : آزمایش برف توسط سردبیر ورزشی 0 0 762 یکی از کار هایی که برای تشخیص ریزش بهمن می توانید انجام دهید آزمایش برف است .آزمایش و سنجیدن را یک عادت روزانه برای خودتان به وجود بیاورد، مثلا جایی قدم برمی دارید، آزمایش آن را هم انجام دهید. یک حرکت ساده که با چوب اسکی هایتان هم قادر به انجام آن هستید و اطلاعات مفیدی هم به دست می آورید . (مثلا لایههای بالا به هنگام این سنجش شما تغییر میکند). البته آزمایشات بیشتری مربوط به برف انجام دهید که در این مطلب از اسپرتان بیشتر توضیح داده شده است. توصیه میکنیم قبل خواند این مطلب ،”ریزش بهمن و خطرات احتمالی قسمت اول ” را نیز مطالعه نمایید. گودال برفی اولین قدم برای اینکه متوجه ایمن شدن یک قسمت شوید این است که یک گودال برفی را حفاری نمایید. یک نکته خیلی مهم وجود دارد که اگر قسمتی را حفاری کنید، مشابه زمینی باشد که قصد سفر به آنجا را دارید. مثلا جهت و زاویه شیوه هر دو یکسان باشد، و همچنین مطمئن باشید در معرض یک بهمن در حین آزمایش تان قرار نگیرید. البته این کار نیازمند تمرین با افرادی است که تجربه زیادی دارند. یک حفره با عمق ۵ فوتی یا یک تکه از زمین را حفاری کنید ، البته هرگونه آوار و تخته سنگ در زمان بهمن را نیز بررسی کنی. گودال را هم با بیل خود صاف نمایید.از یک دستکش هم برای صاف کردن سطح دیوارها استفاده نمایید تا متوجه لایهها شوید.یک کارت اعتباری یا گواهینامه رانندگی بردارید و روی دیوار به سمت پایین بکشید ، این کار باعث می شود لایه های سخت را متوجه شوید.همین کار را از پایین به بالا انجام دهید.مرحله بعدی از انگشت خودتان برای لایه های نرم استفاده کنید، با دستکش از بالا به پایین بکشید. این نکته را هم در نظر بگیرید محل لایههای سخت و نرم کجا قرار گرفته اند.و در آخر اگر لایه قابل توجهی را شناسایی نکردید به راحتی به سفرتان ادامه دهید اما اگر لایه با مشخصات بالا پیدا کردید، پیشنهاد می دهیم حداقل یکی از تست های زیر را انجام دهید. تست Rutschblock این آزمون “بلوک حرکتی” مقدار نیروی لازم برای سر دادن برف در یک شیب را مشخص میکند. معمولا این کار نیازمند یک فرد اسکی سوار است، اما افرادی هم که اسنوبرد سوار هستند قادر به انجام دادن این تست میباشند. گودال برفی که ایجاد کردید حداقل اندازه اسکی باشد.از یک اره برای قطع کردن دو طرفی بلوکی شیبدار به اندازه کودال اسکی استفاده کنید.گام مهم: در کل پشت بلوکه را تا حد امکان ببرید.( باید به اندازه ی جلو عمیق باشد). این کار به راحتی با یک اره برفی انجام داده میشود.توجه کنید در کدام نقطه بلوک می شکند و یک لایه لغزش می کند R1 لغزش در حین حفاری یا برش بلوکR2 لغزش در طول مسیر (شیب را به بالا بلوک ببرید)R3لغزش در طول خم شدن زانوR4لغزش در اولین پرشR5 لرزش در دومین پرشR6 در طول حرکت لغزش به وسط بلوک، خم شدن عمیق زانو و سه پرشR7 بدون لغزش اگر بلوک قبل از گام R5 بیفتد ، برف نشانههایی از بی ثباتی را دارد .اگر وسط بلوک بپرید، شانس کمتری برای بهمن وجود دارد. آزمایش ستون تکمیلی (ECT) آزمایش Rutschblock برای پیش بینی شروع شکستگی بسیار قابل اعتماد است. )مقدار نیروی لازم برای شروع یک بهمن( محبوبیت آزمایش ستون تکمیلی بیشتر است نه تنها پیشبینی می کند، بلکه شکستگی را هم منتشر میکند) بزرگ بودن بهمن( آزمایش ستون تکمیل خیلی آسان تر است، چون اندازه بلوک های جداشده کوچکتر هستند. مثل آزمایش Rutschblock با یک گودال برفی (این بار فقط ۹۰ سانتیمتر) شروع کنید و لایههای توده برفی را تجزیه و تحلیل نمایید.دوطرفه بلوک تقریبا ۳۰ سانتی متر برش دهید. (تغییر اندازه طول بیل) دوباره اره برفی بهترین گزینه برای این کار است.پشت بلوک را با استفاده از اره برفی جدا کنیم.بیل خودتان را در انتهای ستون جدا شده در یک طرف قرار دهید. (نه در وسط)مچ دستتان را در کنار تیغه بیل قرار دهید و ده مرتبه با دست خودتان که از مچ آزاد است ضربه بزنید، بعد ۱۰ مرتبه با دست خودتان که از آرنج آزاد است ضربه بزنید و این بار ۱۰ مرتبه با دست خودتان که از شانه آزاد است ضربه بزنید.در طول ضربهها، ستونها را هم برای شکستگی و هم انتشار نگاه کنید. به تعداد زمانی که شکست میخورد توجه نمایید.( از ۱ تا ۳۰ ) نتایج آزمایش حداقل باید این دو نوع آزمایش را چندین بار تکرار کنید و در نهایت مقایسه نمایید. تصمیمگیری کار آنچنان ساده ای نیست. بدیهی است که بلوک یا ستون هرکدام شکست بخورد ،شیب کمتری پایدارتر است. هیچ مکان جادویی نیست که احساس امنیت کنید. باید کلیه مشاهدات خودتان را با آزمونهای اثبات چندگانه انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید و تا بدانید اسکی رفتن خودتان یا گروهتان کار درستی است یا خیر. مشاهدات دیگری نیز وجود دارد. به هنگامی که بلوکی ستون شکست میخورد یا توجه به کیفیت شکاف. این نکات این است: شکاف تمیز و سریع، انتشار انرژی بالاشکاف تمیز یا متوسط ، حرکت کند یا آزادشکاف ناهموار ، صعودی یا شکسته در شکاف شماره اول نگرانی بیشتری برای مسافرین برون شهری نسبت به شکاف سوم دارد. گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان