خانه پزشکی و تغذیه رژیم غذایی دیابتی :چگونه می توان دیابت خود را کنترل کرد؟

رژیم غذایی دیابتی :چگونه می توان دیابت خود را کنترل کرد؟

3 ثانیه خوانده شده
2
0
454
رژیم غذای دیابتی ، دیابت ، قند خون ، اسپرتان

در این مطلب از اسپرتان شما را با بایدهای رژیم غذایی دیابتی آشنا خواهیم کرد .شما می توانید با برنامه غذایی درست و فعالیت بدنی منظم و نگهداری وزن در حد ایده آل، به کنترل مطلوب قند خون دست یابید. نگهداری وزن در میزان طبیعی به کنترل چربی های خون و کاهش فشار خون نیز کمک می کند. تعدادی از مبتلایان به دیابت برای کنترل قند خود طبق نظر پزشک به مصرف قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون یا انسولین نیاز دارند.

” کنترل قند خون = فعالیت بدنی منظم + برنامه غذایی درست “

اهمیت تغذیه سالم رژیم غذایی دیابتی در درمان بیماری دیابت نقش اساسی دارد. برای اجرای رژیم غذایی دیابتی مناسب، شاید نیاز باشد مقدار یا زمان مصرف غذا و یا نوع مواد غذایی مصرفی تغییر داده شود. البته تغییر نوع مواد غذایی به چگونه غذا خوردن بیمار در گذشته و زمانی که مبتلا به دیابت نبوده است، بستگی دارد.

“دستورات غذایی مخصوص افراد دیابتی نیستند، در واقع یک رژیم غذایی سالم محسوب می شوند که الفبای صحیح غذا خوردن بوده و همه اعضای خانواده می توانند از آن استفاده نمایند.”

گاهی به غلط تصور بر این است که افراد دیابتی نباید غذایی راکه دوست دارند، بخورند. در حالی که اعتدال و میانه روی در مصرف مواد غذایی به طوری که به مقدار متوسط از تمام غذاها مصرف شود اشکالی ندارد. اغلب غذاها حاوی درشت مغذی ها ( کربوهیدراتها، پروتئین ها، چربی ها) هستند و ترکیبات مختلفی از آنها را در خود دارند. بنابراین در تنظیم رژیم غذایی دیابتی می توان از فهرست جایگزینی تمام غذاها استفاده کرد.

“دستورات غذایی الفبای غذا خوردن صحیح بوده وفقط مختص به بیماران دیابتی نیستند.”

بیشتر بخوانید :آنچه باید در مورد رژیم غذایی دیابتی بدانید!

اهداف رژیم غذایی دیابتی

اهدافی که در رژیم غذایی دیابتی دنبال می شوند شامل موارد ذیل می باشند

  • کاهش مصرف غذا که انسولین مورد نیاز بدن را کاهش می دهد.
  • کاهش وزن که منجر به افزایش تأثیر انسولین در بدن می گردد.
  • کمک به کنترل فشار خون بالا
  • کاهش سطح چربی های خون

 

چاقی و اضافه وزن تاثیر آن بر دیابت

اضافه وزن (چاقی)، باعث مقاومت به انسولین می شود. یعنی انسولینی که بدن می سازد یا تزریق می شود برای پایین آوردن قند خون کارآیی لازم را – نخواهد داشت. این مسئله کنترل قند خون را مشکل می سازد. به  علاوه اضافه وزن با بالا بردن فشار خون، بیمار را مستعد بیماری کلیوی و سکته مغزی می نماید و همچنین افزایش میزان چربی خون ناشی از چاقی بیمار را مستعد ابتلا به تصلب شرایین می نماید. همه افراد می توانند با پایین آوردن وزن بدن خود را بهتر مهار نموده و سلامتی خود را بهبود بخشند.

“چاقی مهم ترین عامل قابل رفع بروز دیابت نوع ۲ است. “

شاخص توده بدنی (BMI)

BMI روشی برای تعیین میزان چاقی است. برای ارزیابی دقیق تر وضعیت چاقی بدن، بهتر است این شاخص با نسبت دور کمر به دور باسن همراه باشد. برای تعیین میزان شاخص توده بدنی باید وزن خود بر حسب کیلوگرم را بر مجذور قد بر حسب متر تقسیم نمایید

شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸/۵ نشانه کم وزنی است. شاخص توده بدنی۲۴/۹ – ۱۸/۵ طبیعی بوده از ۲۹/۹ – ۲۵  بیانگر اضافه وزن و شاخص توده بدنی ۳۰ و بیش از آن بیانگر چاقی است. به عنوان مثال اگر فردی وزنش ۸۰ کیلوگرم و قدش ۱۵۰ سانتی متر باشد شاخص بدنی او ۳۵/۵ می باشد. پس این شخص چاق می باشد.

“نمایه توده بدنی و اندازه دور کمر شاخصه های مورد استفاده برای تشخیص چاقی و اضافه وزن هستند.”

ترکیبات موجود در مواد غذایی ترکیبات مواد غذایی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها به عنوان منبع انرژی و همچنین مواد مهم دیگری مثل ویتامینها و مواد معدنی ریز مغذی ها هستند.

کربوهیدرات ها: امروزه کربوهیدرات ها را مهمترین و اصلی ترین عامل افزایش قند خون ناشی از مصرف غذا می دانند. کربوهیدرات مصرفی را باید با توجه به میزان انسولین مصرفی بیمار و یا در مورد بیمارانی که از داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می نمایند، با توجه به میزان قند خون آنها، بین وعده های اصلی غذا و میان وعده ها توزیع نمود. توزیع کربوهیدرات غذاهای توصیه شده در طول روز می تواند از بروز هیپوگلیسمی (افت قند خون) و یا هایپر گلیسمی (افزایش قند خون) جلوگیری کند. کربوهیدرات ها بیشتر در مواد نشاسه ای مانند برنج، نان، سیب زمینی، ماکارونی و شیرینی جات یافت می شوند و مصرف همه انواع آنها به مقدار توصیه شده نه تنها ممنوع نیست بلکه ضروری است.

“مصرف مواد قندی و نشاسته ای برای بیماران دیابتی ممنوع نیست.”

پروتئین ها و چربی ها: غذاهایی که حاوی پروتئین و چربی هستند به اندازه غذاهای حاوی کربوهیدرات بر میزان قند تأثیر نمی گذارند. البته نیمی از پروتئین مصرف شده پس از گذشت چند ساعت به کربوهیدرات تبدیل خواهد شد و تأثیر کوچکی بر میزان قند خون خواهد داشت و همچنین چربی ها وقتی به مقدار زیاد دریافت کردند می توانند بر قند خون تأثیر گذار باشند پس در مصرف پروتئین و چربی نیز رعایت اعتدال ضروری است. گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ،

حبوبات، شیر و ماست حاوی پروتئین هستند. کره، خامه، روغن ها و اغلب سس ها حاوی چربی هستند. مصرف پروتئین ها و چربی ها هم می توانند باعث افزایش مختصر قند خون شود.

 فیبرها: فیبر غذایی با طولانی کردن زمان گوارش، سطح قند خون بعد از غذا را تعدیل می کند. مقدار توصیه شده فیبر ۲۰-۳۰ گرم در برنامه غذایی روزانه می باشد که برای تأمین آن بر مصرف حبوبات، سبزیجات، میوه جات و غلات که حاوی فیبر می باشند، تأکید می گردد. فیبر همچنین تأثیر مطلوبی بر میزان کلسترول (چربی خون) دارد.

” فیبرهای غذایی می توانند از بالا رفتن قند خون بعد از غذا جلوگیری نمایند.”

بیشتر بخوانید :رژیم غذایی دیابتی: نکات مهم در مصرف آبمیوه ها

آب: به کلیه بیماران دیابتی به خصوص بیماران مسن توصیه می شود به مقدار کافی آب مصرف نمایند. مصرف مقادیر کافی آب بویژه قبل و هنگام ورزش و در زمان بروز بیماری های دیگر ضروری است.

آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان های اصلی شامل ویتامین ث، ویتامین ای وبتاکاروتن و ویتامین آ میباشند. این مواد بر جلوگیری از اثرات زیان آور مواد آسیب رسانی که به طور طبیعی در بدن تولید میشوند کمک کرده و موجب پیشگیری از بروز بیماری های قلبی و ممانعت از پیشرفت آنها میگردند. مهمترین منابع ویتامین ث عبارتند از: مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی،  کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی، مهمترین منابع ویتامین ای عبارتند از: روغن گیاهی، جوانه گندم، آجیل، غلات، آووکادو.

“آنتی اکسیدان ها از اثر مخرب مواد آسیب رسانی که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند پیش گیری می نمایند.”

بتا کاروتن پیش ساز ویتامین آ می باشد و در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. مهمترین منابع آن عبارتند از: هویج، کدو حلوایی، کلم بروکلی، طالبی، هلو، زرد آلو در واقع میوه ها یا سبزیجات با برگ سبز و زرد

 

گردآوری و تدوین: واحد سلامت اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده کارشناس پزشکی و تغذیه
بارگذاری بیشتر در پزشکی و تغذیه

2 دیدگاه ها

  1. https://about.me

    ۲۴اسفند,۱۳۹۶ در ۲۰:۱۰

    Great blog here! Also your web site loads up fast!

    What host are you using? Can I get your affiliate link to your
    host? I wish my website loaded up as fast as yours lol https://about.me/jimgriffin

    پاسخ دادن

  2. IDM Crack

    ۲۳اسفند,۱۳۹۶ در ۱۷:۰۲

    Heya i’m for the first time here. I found this board and I find
    It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and help others like
    you helped me. http://personagelaser.sunblog.ir/Post/1/sunblog.ir/Register?p=1

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

۱۰ نکته برتر پیرامون تغذیه از نظر متخصصان تغذیه

تغذیه  از نظر متخصصان:  تصمیم گرفتم از ۱۰ متخصص تغذیه در سراسر کشور مصاحبه کنم که در عرصه …