خانه آموزش آموزش در ورزش ده نکته عالی برای مراقبت از دوچرخه

ده نکته عالی برای مراقبت از دوچرخه

3 ثانیه خوانده شده
0
0
5
نکات مراقبت از دوچرخه ، دوچرخه سواری

اگر چنان­چه شما صاحب یک دوچرخه هستید باید بتوانید که به خوبی از آن مراقبت کنید ونکات مراقبت از دوچرخه را دانسته و  استهلاک آن را تا حد امکان به تعویق بیندازید. اشتباهاتی که شما ممکن است در مورد دوچرخه­ی خود  مرتکب شوید می­تواند باعث هزینه تراشی گردد.

برای این منظور نیازمند داشتن چند ابزار و وسیله هستید که عبارتند از :

  • آچار اسپک ( نوعی آچار که برای سفت کردن میله­های داخل تایر استفاده می­شود. )
  • گریس و روغن
  • آچارهای آلن ۳ ، ۴ و ۵ میلیمتری
  • ابزارهای زنجیر و اندازه­گیری
  • فشارسنج و تلمبه
  • آچارهای گشتاور
  • آچار مهره باز کن

 

این مطلب از اسپرتان  بیانگر ده نکته تاپ برای نگهداری و مراقبت از دوچرخه می­باشد. چنان­چه شما نیز یک دوچرخه دارید توصیه می­کنیم حتما این متن را مطالعه کنید و آن­ها را بکار ببرید.

 ۱٫ پیچ و مهره­های کوچک و شکننده را خیلی سفت نکنید.

نکات مراقبت از دوچرخه ، دوچرخه سواری

این روزها با توجه به کربن سبکی که در ساختار دوچرخه ­ها استفاده می­شود و نیز پیچ و مهره­ های ۵ میلی متری آلن که بسیار کوچک و حساس هستند لازم نیست که موقع سفت کردن آنها نیروی زیادی وارد کنیم و یک لمس کوچک کافی است.

اگر به دوچرخه­ی خود اهمیت می­دهید باید در نظر داشته باشید که یک ست مناسب و کامل از آچارهای گشتاور ، آچار ستاره­ای و سوکت­های آلن خریداری کنید به طوری که اندازه­های آن­ها بین ۵ تا ۱۰ میل باشد. زیرا این رنج از اندازه­ی آچارها مناسب برای تنظیمات قسمت­هایی نظیر پایه­ی زین یا میله ­ای است که فرمان دوچرخه را به کمک فنرها وصل می­کند.

همیشه شیارها و پایه­ ها را تمیز کنید و پیچ و مهره­ ها را پیش از جا انداختن روغن کاری کنید. هنگامی که می­خواهید واشری را سر جایش قرار دهید هر دو طرف آن را کنترل کنید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.  هنگام بستن دو پیچ هرکدام را به آهستگی و به نوبت ببندید و هنگام بستن یکی، سعی کنید دیگری را با نوک انگشتان خود نگه دارید.

برای کار روی دوچرخه از ابزارهای کوتاه استفاده کنید و هرگز از آچارهای بلندی که برای باز کردن پیچ های چرخ ماشین استفاده می­شود، استفاده نکنید  و یا یک مشت آچار آلن بی استفاده با اندازه ­های بزرگ استفاده نکنید زیرا با استفاده از آنها تنها باعث خرابی و شکستن دوچرخه خواهید شد.

۲٫ هدست دوچرخه خود را به صورت نادرست تنظیم نکنید.

هدست محل اتصال  لوله­ی متصل به فرمان و لوله­ ی متصل به کمک فنرها است که در عکس فوق مشاهده می­کنید. سعی کنید عملکرد و کارایی هدست را یاد بگیرید و نیز میزان انعطاف آن را در حالتی که دوچرخه تنطیم است بدانید و با این آگاهی از شل یا سفت بودن بیش از حد آن جلوگیری کنید. زیرا هدست مستقیما روی فرمان و  قسمتی تاثیر دارد که شما دست­های خود را  روی  قرار می­دهید پس باید به درستی تنظیم شود.

نکته­ی مهم اینکه هرگز درپوش هدست را بدون شل کردن پیچ و مهره­ های آن برندارید زیرا با این کار ممکن است به واشر ستاره­ای و یا پلاگینی که داخل استیرر ( لوله­ای که هدست را به کمک فنرها وصل می­کند.) قرار دارند آسیب بزنید.

در بعضی مواقع ممکن است که پلاگ انبساطی (توپی که در استیرر تعبیه شده برای چرخش) از استیرر بیرون زده و جلوی حرکت روان فرمان را بگیرد.اگر دچار این مشکل شدید پلاگ را  سرجایش برگردانید و مطمئن شوید که میله آن تنها ۵ میلی متر بیرون  استیرر باشد.( مراقبت از دوچرخه )

درپوش را روی استیرر بگذارید ، همان گونه که در تصویر می­بینید  و به آهستگی همان گونه که در قسمت ۱ گفتیم پیچ و مهره­های آن را ببندید به طوری حرکت فرمان نه خیلی سفت باشد و نه خیلی آزاد.

در شکل­های زیر عکس سمت راست پلاگین اکسپندر و عکس سمت چپ لوله استیرر دوچرخه را نشان می­دهد.

 

۳٫ میله­ های داخل چرخ(پره) را به درستی سفت کنید.

نکات مراقبت از دوچرخه ، دوچرخه سواری

یکی از اشتباهات رایج در میان صاحبان دوچرخه، دستکاری چرخ­های آن بدون دانستن مکانیسم آنهاست. بله درست است بهترین راه یادگیری آن است که خود شما دست به کار شده و چرخ­ها را درست کنید منتها بعد از اینکه اطلاعات کافی در مورد آنها را فرا گرفتید.

تصور کنید که قصد دارید میله­ های داخل چرخ را تنظیم و یا تعویض کنید ( اسپک­های دوچرخه ). اولین گام این است که هنگام استفاده از آچار اسپک حرکات اضافی را حذف کنید. هر اسپک از دو طرف به وسیله ­ی پیچ­ هایی به چرخ متصل شده اگر آچار روی سمتی که دورتر از فرمان است قرار دهید اثر آن دو برابر خواهد بود. پس بنابراین راه درست آن است که برای جلوگیری از شل شدن بیش از حد اسپگ یک سر آن را بچرخانید سمت دیگر خود به خود شل خواهد شد. فقط مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید و با حرکت اشتباه خود باعث شوید کج شدن سری اسپک­ها نشوید زیرا در این صورت آسیب بسیاری به دوچرخه ­ی خود وارد کرده ­اید.

۴٫ مراقب سایش رینگ­ها باشید.

عدم توجه به سایش رینگ­ چرخ­های دوچرخه و نادیده گرفتن آنها بسیار خطرناک و حتی می­تواند مرگبار باشد. زیرا رینگ دوچرخه مستقیما با ترمز در ارتباط است و عدم کارایی آن ترمز دوچرخه را مختل می­کند.

بیشتر بخوانید:نحوه انتخاب تایر مناسب دوچرخه

بسیاری از کارخانجات تولید کننده رینگ روی رینگ­ها شیارهای بسیار کوچکی قرار می­دهند که نسبتا براق و قابل مشاهده هستند. مدام این شیارها را چک کنید و چنان چه متوجه شدید که شیارها صاف شده­اند حتما باید رینگ را تعویض کنید. ( یکی از این شیارها در عکس بالا با خودکار مشخص شده.)

گاهی اوقات ممکن است نشانه­ای از سایش شیارها وجود نداشته باشد. اما شما باید ضخامت دیواره­ ی رینگ را نیز اندازه­گیری کنید. برای این منظور از یک کولیک استفاده کنید و ضخامت دیواره را اندازه بگیرید اگر در مجموع کمتر از ۵ میلی متر بود باید رینگ را تعویض کنید.( مراقبت از دوچرخه )

 

۵٫ هرگز عجله نکنید و از دستکش­­های محافظ استفاده کنید.

هرگز سعی نکنید هنگامی که زنجیر چرخ در حال چرخیدن است رکاب­های آن را باز کنید. این کار ممکن است باعث زخمی شدن شما شود.

هنگامی که قصد دارید رکاب دوچرخه را شل یا سفت کنید مراقب باشید که دست­های خود را کجا قرار می­دهید زیرا یک حرکت نا به جا و در رفتن و یا شکستن یکی از اجزا می­تواند باعث آسیب رسانی به دست­های شما شود.

اگر مثل تصویر فوق قصد دارید پیچ­های رکاب  را باز یا بسته کنید حتما زنجیر را روی بزرگترین دایره مربوط به دنده­ها تنظیم کنید تا از این طریق دندانه­ها را بپوشانید زیرا در صورتی که نیروی زیادی وارد کنید و دست شما با آنها برخوردی داشته باشد می­توانند دست شما را مجروح کنند. همیشه یک دستکش محافظ برای این منظور داشته باشید حتی یک دستکش معمولی هم می­تواند تا حدی مفید باشد.

هرگز عجله نکنید و سعی کنید در موقعیتی قرار بگیرید که با نیروی بازوهایتان به سمت جلو کشیده شوید نه اینکه کل وزن بدنتان را روی دوچرخه قرار دهید زیرا این حالت باعث می­شود نتوانید در مواقع پیش بینی نشده واکنش سریع نشان دهید.

 

۶٫ پایه­ ی زین دوچرخه را فراموش نکنید.

هرگز برای مدت طولانی از رسیدگی به پایه­ی زین دوچرخه­ی خود غافل نشوید. منظور از مدت طولانی سه تا شش ماه است.!

پایه­ ی زین این امکان را به شما می­دهد که ارتفاع صندلی را تنظیم کنید. بدون اغراق موقعیت آن به حدی مهم است که اگر به خوبی از آن مراقبت کنید می­توانید دوچرخه خود را بفروشید بدون آنکه پیش از آن برای تعمیر آن هزینه­ای متقبل شده باشید. علت این تاکید ان است که حتی اگر این قسمت و فریم­ها و پیچ­ های آن گریس کاری شده باشد با گذشت زمان و ورود رطوبت به این قسمت گریس خاصیت خود را از دست داده و اکسیداسیون و پوسیدگی اتفاق خواهد افتاد.( مراقبت از دوچرخه )

این اتفاق نه تنها برای پایه­ های فلزی که حتی برای پایه ­های از جنس کربن نیز پیش می­آید. پس برای جلوگیری از این صدمه همیشه این پایه را تمیز کرده و از گریس کاری مداوم آن غافل نشوید. برای پایه­های کربنی از گریس مخصوص کربن استفاده کنید.

جالبه بدانید :راهنمای دوچرخه سواری در زمستان : نکاتی مفید که به شما کمک می‌کنند

۷٫ نگذارید پدال­های دوچرخه خشک و یا خیلی سفت باشند.

اگر پدال دوچرخه ­ی شما خشک یا سفت باشد قطعا در آینده موجب کمردرد شما خواهد شد. پس اگر چنین مشکلی دارید بهتر است سری به فروشگاه قطعات دوچرخه محل خود بزنید . معمولا لازم است که به همراه پدال­ها، رکاب دوچرخه را نیز تعویض کنید. آنان را نیز چک نمایید .

به علاوه هنگامی که پوسیدگی ، زنگ زدگی و خوردگی   رکاب­ها شروع شود ممکن است که به طور ناگهانی باعث افتادن پدال­های دوچرخه شود.

پس پیش از آنکه دیر شود دست به کار شوید، محل اتصال پدال به رکاب را گریس کاری کنید و از یک واشر محافظتی استفاده کنید که حرکت پدال­ها نرم و منعطف باشد نه خشک و سخت.

۸٫ کنترل باد تایرها را فراموش نکنید.

دوچرخه سواری با تایرهای کم باد می­تواند بسیار آزار دهنده و سخت باشد و اعصاب شما را حسابی به هم بریزد. بنابراین پیش از طی مسافت طولانی با دوچرخه تایرهای آن را بررسی کنید. انها را با دست فشار دهید و به آنها ضربه بزنید، صدای آنها باید شبیه یک طبل تو خالی باشد. در صورتی که امکانش را دارید با یک فشارسنج باد آنها را اندازه بگیرید و چنان چه از استاندارد بودن آنها مطمئن شدید سوار بر دوچرخه خود شده و از ان لذت ببرید. و اگر باد تایرها کم بود با تلمبه آن­ها را باد کنید.( مراقبت از دوچرخه )

۹٫ هرگز با چرخ­های شل دوچرخه سواری نکنید

قبل از حرکت از بسته قفل بودن میل گیوه روی چرخ­های دوچرخه مطمئن شوید و سپس سوار بر آن شوید و به این ترتیب از بروز یک حادثه جلوگیری کنید.

یک اشتباه رایج درباره قفل میل گیوه آن است که فکر می­کنیم اگر آن را معلق و آزاد بگذاریم بهتر است. البته در بعضی مدل­های خاص دوچرخه مانند دی تی  قفل میل گیوه تا حدی آزاد است  اما برای سایر مدل­های دوچرخه این کار صحیح نیست و باید به همان شیوه سنتی قفل میل گیوه را کاملا محکم کنید و به این صورت مانع از آن شوید که چنان­چه بار سنگینی روی دوچرخه گذاشتید چرخ­های آن کج شده و تاب بخورد.

و در نهایت مهره­ ی مارپیچ را تنظیم کنید تا میل گیوه و قفل آن در هم چفت شده و چرخ­های دوچرخه بتوانند به درستی عمل کنند.

۱۰٫ پیش از استفاده از دوچرخه از سلامت زنجیر چرخ خود مطمئن شوید.

گاهی اوقات تعمیرکاران هنگام نصب زنجیر چرخ به آن آسیب می­رسانند و معمولا آن را به حال خود رها می­کنند با این امید که زنجیر کارایی عادی خود را داشته باشد اما غافل از اینکه با این کار خود باعث کاهش عمر مفید زنجیر و حتی خرابی دوچرخه می­شوند.

خرابی­ هایی نظیر انچه در تصویر زیر می­بینید می­تواند منجر به اتفاقات فاجعه باری گردد که جبران انها به راحتی ممکن نباشد.

نکات مراقبت از دوچرخه ، دوچرخه سواری

بنابراین زنجیرها را هرگز نادیده نگیرید. از روغن کاری آنها غافل نشوید و تقریبا بعد از هر ۱۵۰۰ کیلومتر که با دوچرخه حرکت می­کنید آن را چک کنید و در صورتی که ایرادی مشاهده کردید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

امیدواریم با اشاره به این ده نکته در خصوص مراقبت از دوچرخه ، برای شما کارآمد بوده و از دوچرخه سواری لذت ببرید .

 

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • آفرود در ماسه ، آفرود در تپه ، آفرود در گل و لای ، آفرود ، واژگان آفرود، نکات آفرود

    مقدمه‌ای بر آفرود

    اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است…
  • لوازم کوهنوردی ، تجهیزات کوهنوردی ، کلاه ایمنی

    لوازم کوهنوردی : کلاه ایمنی

    کلاه ایمنی  خود را به صورت نادرست بر سر میگذارید ؟ کلاه  ایمنی یکی از مهمترین لوازم کوهنور…
  • دوچرخه سواری در جاده ، دوچرخه سواری جاده ای

    هفت مهارت ضروری برای دوچرخه سواری در جاده

    شما دوچرخه خود و ابزار مورد نیاز آن را تهیه کرده و تصمیم گرفته ­اید که با آن به دل جاده بز…
مطالب بیشتر از این نویسنده سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در آموزش در ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

مقدمه‌ای بر آفرود

اگر شما قصد خرید یک ماشین با قابلیت آفرود را دارید، تویوتا در جهان بیراهه نوردی افسانه است…