خانه آموزش آموزش در ورزش با تنظیم دوچرخه ، راحت تر دوچرخه سواری کنید

با تنظیم دوچرخه ، راحت تر دوچرخه سواری کنید

تنظیم دوچرخه ، دوچرخه سواری ، نحوه تنظیم دوچرخه

آیا دوچرخه ی شما راحت نیست؟ درد های مربوط به دوچرخه سواری را می توانید در پاها، زانوها، باسن، کمر، گردن، دست ها و مچ هایتان احساس کنید. همه ی دوچرخه ها بخش های مختلفی برای ایجاد ” راحتی خارجی “دارند که دراین مطلب از اسپرتان به آنها اشاره شده است. این مقاله راه حل های ساده ای برای تنظیم دوچرخه رابه شما  پیشنهاد می کند و به شما در تشخیص مشکلات مهم تر کمک می کند.

توصیه میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله” ده نکته مهم که هنگام دوچرخه سواری باید در نظر گرفترا نیز مطالعه نمایید .

تنظیم دوچرخه : شکل و اندازه تنه

اولین موردی که در تنظیم دوچرخه ، رابطه‎ی مستقیمی  با راحتی یک دوچرخه دارد، تنه ی آن است.

شکل هندسی دوچرخه نحوه ی قرارگیری بدن دوچرخه سوار را تعیین می کند. در بیشتر دوچرخه های تفریحی برای اینکه لذت بیشتری ببرید بهتر است عمودی بنشینید درحالیکه در اکثر دوچرخه های جاده ای حالت نشستن

ایرودینامیکی (متمایل به جلو) توصیه می شود. اگر شکل هندسی دوچرخه با روش دلخواه شما برای راندن مطابقت نکند، کاری به جز خریدن دوچرخه ای جدید نمی توانید بکنید، هرچند متناسب سازی دوچرخه (که در زیر به آن اشاره شده) ممکن است مفید باشد.

اندازه ی درست تنه نیز در راحتی فرد دوچرخه سوار بسیار مؤثر است. احتمال خرید دوچرخه ای که اندازه ی تنه ی آن متناسب نباشد خیلی کم است ولی کسانیکه از دوچرخه های دست دوم دیگران استفاده می کنند ممکن است روی تنه ی باسایر بزرگ یا کوچک قرار بگیرند و احساس ناراحتی کنند.

هنگام خرید دوچرخه ، اگر می توانید،  سعی کنید یک دور آزمایشی ، سوار آن شوید و عکس العمل بدنتان را ببینید.

برای مقایسه ی انواع دوچرخه ها، مقاله ی ” انواع دوچرخه : راهنمای کامل انتخاب دوچرخه مناسبرا مطالعه نمایید  

تنظیم دوچرخه : متناسب سازی دوچرخه

اگر به طور منظم دوچرخه سواری می کنید و از راحت نبودن آن رنج می کشید، یک تنظیم دوچرخه حرفه ای می تواند گزینه خوبی باشد. در این روش جامع  معیار اول راحتی است و قدرت و کارایی در جایگاه دوم هستند.

کسی که تنظیم دوچرخه ی شما را انجام می دهند ، زین و فرمان آن را با شکل بدن، محدوده حرکت، پراکندگی وزن و شیوه ی دوچرخه سواری شما هماهنگ می کند. نوع فرمان، زین و محل قرارگیری دسته ها نیز درصورت نیاز قابل تغییر اند.

تنظیم دوچرخه : انتخاب لاستیک و فشار آن

لاستیک ها نیز در راحتی دوچرخه تاثیر دارند.لاستیک های پهن راحتی و سواری نرم و ملایم تری نسبت به لاستیک های باریک دارند، چون وزن لاستیک ها و دوچرخه سوار توسط لایه ی هوای بزرگ تر و روی سطح بیشتری حمل می شود. تنها جنبه ی منفی لاستیک های پهن این است که برای افزایش سرعت و شتاب گرفتن باید نیروی بیشتری وارد کنید.

یک تصور رایج ولی اشتباه در مورد لاستیک ها، باد کردن حداکثری آنها به منظور کاهش اصطکاک است.

این کار توانایی لاستیک را  در درک ناهمواری های مسیر کاهش می دهد و درنتیجه دوچرخه سوار لرزش های شدیدی را حین سواری  تجربه می کند. فشار های مختلفی  را با لاستیک هایتان امتحان کنید تا بین سواری خیلی  شل و کند و خیلی سفت و خشن تعادل برقرار کنید.

در دوچرخه های کوهستان، گرایش به سوی لاستیک های پهن و با فشار کم است. این کار باعث بهبود چسبندگی لاستیک ها به مسیر می شود و خستگی دوچرخه سوار را در مسیر های ناهموار و طولانی کاهش می دهد.

مهم ترین عوامل مؤثر در فشار لاستیک ها وزن دوچرخه سوار، نوع مسیر و اندازه لاستیک ها هستند. به طور کلی ما جدول زیر را  پیشنهاد می کنیم:

                                   لاستیک با فشار کم                        لاستیک با فشار زیاد
وزن دوچرخه سوار             سبک تر                                      سنگین تر
مسیر دوچرخه سواری         ناهموار و خیس                              صاف و خشک
اندازه لاستیک ها              بزرگتر و پهن تر                            کوچک تر و باریک تر

  برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله ی ” نحوه انتخاب تایر مناسب دوچرخهرا نیز بخوانید.

اگر تازه دوچرخه سواری را شروع کرده اید یا بعد از مدت ها سراغ آن رفته اید، احساس کمی درد در ناحیه ی باسن کاملا عادی است. با این وجود اگر درد ها و بی حسی های شدید و مداوم را تجربه می کنید، بهتر است زین خود را عوض کنید.

تنظیم دوچرخه : انواع زین و لوله زین

زین های مختلفی با شکل و اندازه های گوناگون وجود دارند و ممکن است برای یافتن بهترین زین مجبور شوید چندین نوع مختلف را امتحان کنید. زین های مخصوص خانم ها ،آقایان و انواع  دوچرخه ها با یکدیگر فرق می کنند.

بیشتر بخوانید : نحوه ی انتخاب زین دوچرخه

به طور کلی، سازگار بودن شکل زین از رویه ی آن مهم تر است:

  • زین های بزرگ برای نحوه ی نشستن عمودی مناسب هستند.
  • زین های باریک برای دوچرخه سواری با حالت متمایل به جلو بهتر هستند.

دوچرخه سوارانی که از زین های باریک و سفت استفاده می کنند باید از شلوارک های مخصوص دوچرخه سواری که داخلشان پد چرمی جاگذاری شده استفاده کنند تا از اصطکاک و سایش جلوگیری شود. اگر شلوارک های معمولی را ترجیح می دهید، از زین هایی با رویه ژله ای یا روکش زین استفاده کنید.

اگر هنگام دوچرخه سواری عمودی می نشینید و کمرتان به خاطر دست انداز های مسیر تکان می خورد، می توانید از یک لوله ی  زین فنردار استفاده کنید. لوله ی زین، لوله ای است که تنه ی دوچرخه را به زین متصل می کند. لوله ی زین فنردار تکان های شدید را  بوسیله ی فنر ها و الاستومر هایش مهار می کند . این نوع لوله زین معمولا در دوچرخه های هیبریدی وجود دارد،.

بیشتر بخوانید : کمک فنر دوچرخه

تنظیم دوچرخه : دنده های دوچرخه

یکی از نکاتی که بایستی در دوچرخه سواری رعایت گردد تا دوچرخه سواری راحت و لذت بخش داشته باشید  ” آشنایی با دنده و نحوه تعویض صحیح آناست . همچنین در صورتی که دنده های دوچرخه شما از تنظیم درستی برخوردار نباشد ، باعث می گردد تا زنجیر چرخ از چرخ نده ها ( جلو / عقب) خارج شوند . توصیه می کنیم ” نحوه تنظیم دنده های دوچرخه ” را فراگیرید و هر چند ماه یکبارسیستم دنده دوچرخه خود را تنظیم نمایید .

تنظیم دوچرخه : فرمان دوچرخه

ناراحتی های مربوط به فرمان – فرمان صاف یا افتاده- شامل موارد زیر می شوند:

بی حسی در دست ها: این عارضه در فرمان های صاف بیشتر روی می دهد و علت آن معمولا فشار به عصب های دست است. می توانید گریپ (دسته)معمولی دوچرخه را به گریپ ارگونومیک تغییر کنید.

درد مچ ها: این مشکل می تواند نتیجه ی تحمل وزن زیاد بدن توسط دست ها یا  زاویه ی فرمان باشد. بهترین چاره یک تنظیم دوچرخه حرفه ای است.

دسترسی به دسته ها: اگر نمی توانید به راحتی به دسته ترمز و  دسته دنده برسید، خودتان موقعیت آن ها را  تطبیق دهید یا از یک شخص وارد کمک بگیرید.

در فرمان های افتاده، نوار فرمان ممکن است در راحتی شما تاثیر داشته باشد. نوار های با کیفیت کلفت تر مقاوم تر از نوار های ارزان هستند. اگر حین استفاده از فرمان افتاده سوزش و بی حسی مداوم دارید،  نوار هایی  با آستر ژله ای استفاده کنید.

توصیه می کنیم برای آگاهی بیشتر مطالب زیررا نیز مطالعه نمایید :

تنظیم دوچرخه : لباس دوچرخه سواری

و در آخر، با استفاده از این دو مورد احساس راحتی فراوانی خواهید کرد:

شلوارک های مخصوص دوچرخه سواری پد “چرمی-شیمیایی” دارند و اگر در تماس با پوست پوشیده شوند (بدون لباس زیر) ، به کاهش اصطکاک زین کمک می کنند و رطوبت را از بین می برند.

دستکش های دوچرخه سواری معمولا توسط دوچرخه سواران معمولی نادیده گرفته می شوند اما فواید زیادی دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • کاهش لرزش ها
  • بهتر گرفتن فرمان
  • حفاظت در برابر گرما ی تابستان و سرمای زمستان
  • حفاظت از دست ها درصورت افتادن

دستکش هایی با اندازه درست بگیرید. زمانی که فرمان را گرفته اید باید کاملا اندازه باشند و نباید در قسمت پشتی دست تنگ یا در کف دست ها شل باشند.

دستکش هایی با رویه نرم و بدون انگشت برای دوچرخه های تابستانی مناسب اند. برای دوچرخه سواران کوهستانی، قسمت کف دستکش معمولا برداشته می شود ( چون این دوچرخه ها فنربندی جلو دارند) و انگشت ها کاملا پوشیده می شوند تا از دست ها در برابر گیاهان اطراف مسیر و افتادن محافظت کنند

گردآوری و تدوین : واحد ورزش اسپرتان

بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط سردبیر ورزشی
بارگذاری بیشتر در آموزش در ورزش

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

نحوه ی استفاده از کرامپون

فرقی نمی کند بخواهید به قله ی کوه بزرگی برسید یا هنگام کوهنوردی در ارتفاع زیاد از میدان بر…