خانه پیشنهاد اسپرتان تغذیه و رژیم غذایی : نکاتی برای بهبود سلامتی شما

تغذیه و رژیم غذایی : نکاتی برای بهبود سلامتی شما

تغذیه ُ رژیم غذایی ُ تغذیه سالم ُ دکتر تغذیه

تغذیه و رژیم غذایی خوب یکی از کلیدهای زندگی سالم است. شما می‌توانید سلامت خود را  با حفظ رژیم غذایی متعادل بهبود ببخشید. شما باید غذاهایحاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی را بخورید. این شامل میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های غلات، لبنیات و منبع پروتئین است. با ما در این مطلب از اسپرتان همراه باشید.

سؤالات زیر را از خود بپرسید. اگر به هر یک از آن‌ها به بله پاسخدهید، با پزشک خود درباره سلامت خود صحبت کنید.  شما ممکن است نیاز به بهبود عادات غذایی خود برای تغذیه بهتر داشته باشید.

* آیا مشکلی در سلامت یا عاملی خطرساز مانند فشارخون بالا یا کلسترول بالا دارید؟

*آیا دکتر شما به شما می‌گوید که می‌توانید وضعیت خود را با تغذیه بهتر بهبود دهید؟

* آیا دیابت، سرطان، بیماری قلبی یا پوکی استخوان در خانواده شما وجود دارد؟

* آیا شما اضافه وزن دارید؟

* آیا شما سؤالاتی در مورد چگونگی غذا خوردن دارید یا اینکه باید از ویتامین‌ها استفاده کنید؟

* آیا فکر می‌کنید که ملاقات با یک متخصص تغذیه یا متخصص مشاوره درزمینهی تغذیه برای شما سودمند خواهد بود؟

🔴 همچنین بخوانید: ۱۰ نکته برتر پیرامون تغذیه از نظر متخصصان تغذیه

مسیر بهبود سلامت از طریق تغذیه

ممکن است تغییر عادت‌های غذایی مشکل باشد. این کمک می‌کند که شما در تغییراتک وچک تمرکز کنید. تغییرات در رژیم غذایی شما ممکن است مفید باشد اگر شمابیماری‌هایی دارید که می‌تواند با خوردن یا نوشیدن ماده‌ای آن را وخیم‌تر کند. علائم بیماری مانند بیماری کلیوی، عدم تحمل لاکتوز و بیماری سلیاک (بیماریمربوط به داخل شکم) می‌توانند با تغییرات در رژیم غذایی بهبود یابند. در زیر پیشنهاد‌هایی برای بهبود سلامت شما است. اطمینان حاصل کنید که با پزشک خود تماس بگیرید تا او درجریان اقدامات و کارهایی که انجام‌می‌دهید باشد.

* نقاط قوت و ضعف در رژیم فعلی خود را پیدا کنید. آیا هرروز ۴-۵ واحد میوه و سبزیجاتمی‌خورید؟ آیا کلسیم کافی دریافت می‌کنید؟ آیا از غلات (گندم) و غذاهای با فیبربالا مصرف می‌کنید؟ اگر چنین است، در مسیر درست هستید! آن را نگه‌ دارید و ادامه دهید واگر نه، این غذاها را به رژیم روزانه خود اضافه کنید.

* در هرروز مصرف مواد غذایی خود را با نوشتن هر آنچه شما می‌خورید و می‌نوشیدپیگیری کنید. این ثبت کردن به رژیم غذایی تان کمک می‌کند. شما خواهید دید که آیا نیازمند به خوردن بیشتر یا کمتر از گروه‌های غذایی خاص هستید.

* در مورد درخواست کمک از متخصص تغذیه فکر کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در رژیم غذایی خاص کمک کنند، به‌خصوص اگر شما مشکلی در سلامتی‌تان داشته باشید.

تغذیه و رژیم غذایی

تقریباً هر کس می‌تواند در کاهش چربی‌های ناسالم مؤثر عمل کند. اگر در حال حاضر چربی‌های زیادی مصرف می‌کنید، متعهد به کاهش آن و تغییر عادت‌های خود شوید. چربی‌های ناسالم شامل موارد زیر می‌شوند:

گوشت مرغ تیره؛ پوست مرغ ؛ گوشت گاو و گوشت گوساله؛ و غذاهای لبنی با چربی بالا (تمامی انواع شیر، کره و پنیر).

🔶 بیشتربخوانید  : ۱۰ ماده غذایی ماثر بر کاهش وزن و لاغری

روش‌های کاهش چربی‌های ناسالم عبارت‌اند از:

* به‌جای سرخ کردن گوشت، آن را کباب کنید یا بپزید یا روی آتش‌سرخ‌کنید. قبلاز پختن مرغ یا بوقلمون، پوست آن را جدا کنید. ماهی را حداقل یک‌بار در هفته بخورید.

* هر نوع چربی اضافی را کاهش دهید. این شامل کره روی نان، خامه‌ی طعم دار سیب‌زمینی سرخ شده و سس سالاد (روغن سالاد) است. از نسخه‌های کم چرب یا غیر چرب این غذاها استفاده کنید.

* مقدار زیادی میوه و سبزیجات با وعده‌های غذایی و به عنوان میان وعده میل کنید.

* قبل از خرید مواد غذایی برچسب‌های تغذیه روی‌ آن‌ها را بخوانید. اگر برای درک برچسب‌های تغذیه غذا احتیاج به کمک دارید، از دکتر یا متخصص تغذیه خود بپرسید.

* وقتی در بیرون یا رستوران غذا می‌خورید، در خوردن از چربی‌های مخفی و پروتئین‌ها با مقدار زیاد آگاه باشید و دقت کنید.  

* هیدراته بودن (وجود آب کافی در بدن) برای سلامتی بسیار مهم است. نوشیدن نوشیدنی‌های صفر یا کم کالری مانند آب یا چای توصیه می‌شود. نوشیدنی‌هایشیرین، کالری و قند زیادی به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این شامل آب میوه، نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شیر شیرین یا طعم دار و چای یخ زده (خنک) شیرین است.

مواردی که در تغذیه باید در نظر بگیرید


تغذیه متعادل و ورزش منظم برای سلامتی شما مناسب است. این عادت‌ها می‌تواند به شما در ازدست دادن یا حفظ وزن کمک کند. سعی کنید اهداف واقع ‌بینانه را تعیین کنید. آن‌ها ‌می‌توانند شامل تعدادی ازتغییرات رژیم غذایی کوچک که در بالا ذکرشده است باشند یا حتی پیاده‌روی روزانه به عنوان یک هدف واقع‌بینانه است.  

پزشکان و متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که عادات غذایی سالم بخشی از زندگی روزمره باشد و نه اینکه پیرو رژیم غذایی انجام شوند. راهنمایی‌های تغذیه و رژیم غذایی از منابع مختلف می‌تواند گمراه‌ کننده باشد.  به نکات زیر توجه داشته باشید و ابتدا آن‌ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

* رژیم‌های مخفیانه جوابگو نیستند. تغذیه یا رژیم‌های کوتاه مدت ممکن است باعث کم کردن سریع وزن شما‌ شوند؛ ولی آن‌ها به‌ سختی امتداد پیدا می‌کنند و ممکن است دارای عوارض باشد و به بدن آسیب بزند.

* تغذیه و رژیم خوب با خوردن قرص همراه نیست. در عوض سعی کنید غذاهای متنوع بخورید. بدن شما از خوردن مجموع کاملی از غذاهای سالم و مفید سود می‌برد. فقط ویتامین‌هایی را مصرف کنید که دکتر شما تجویز می‌کند.

* محصولات و برنامه‌های تغذیه و رژیم با ادعاهای خود باعث سردرگمی شما می‌شوند.اکثر افرادی که در این آگهی‌ها و تبلیغات به تبلیغ و تائید می‌پردازند برای آن پولمی‌گیرند (فقط پول برایشان مهم است. آن‌ها در مورد عوارض جانبی، مشکلات یا بازگشت مجدد وزن صحبت نمی‌کنند.)

🔶 بیشتر بخوانید : ۱۳ نوشیدنی چربی سوز برای کاهش وزن

سؤالاتی که پیرامون تغذیه از دکتر خود می‌پرسید


* از هر گروه غذایی چه تعداد وعده غذایی باید بخورم؟

* اگر من رژیم غذایی سخت، مانند گیاهخواری داشته باشم، چگونه می‌توانم سلامت مرا بهبود دهم؟

* آیا عادت‌های غذایی خاصی را جهت رسیدن به شرایط سلامتی باید دنبال کنم؟

گردآوری و تدوین : واحد تغذیه اسپرتان

بارگذاری مقالات بیشتر مرتبط
بارگذاری بیشتر توسط کارشناس پزشکی و تغذیه
بارگذاری بیشتر در پیشنهاد اسپرتان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید

خواص فیبر بر بدن

فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن نمی تواند آن را هضم کند. با این که اکثر کربوهیدرات ها به م…