خانه آموزش آغاز کوهنوردی: آنچه که باید برای شروع کوهنوردی بدانید

آغاز کوهنوردی: آنچه که باید برای شروع کوهنوردی بدانید

کوهنوردی ، فواید کوهنوردی ، آمادگی برای کوهنوردی

کوهنوردی معانی متعددی دارد.تمرینات حرکات ورزشی در باشگاه،بالارفتن از طناب از یک صخره ی کنار جاده،یا پیمودن مسیرهای پیچیده در طول جاده موردعلاقه تان.

کوهنوردی نوعی از بالا رفتن است و شامل استفاده از صخره ها،برف و مهارت های لازم برای مسافرت و رسیدن به قله ی کوه میباشد.کوهنوردی ممکن است به کوتاهی یک روز باشد یا ماه ها ادامه داشته باشد که شامل گذشتن از درخت های بلند و انبوه،گذشتن از رودخانه وطناب کشی باشد.

کنترل طناب،گره ها،محافظت از کوهنورد با بستن طناب،فرود به وسیله ی طناب ومهارت محافظت دربرابر صخره ها و شکاف ها برای صعود موفق و ایمن لازم است.

آمادگی جسمانی در کوهنوردی:

کوهنوردی نیاز به انرژی زیادی دارد و اگر کسی را برای حمل وسایل ندارید و یا از حیوانات برای حمل وسایل استفاده نمی کنید باید خودتان آنرا حمل کنید.برای اینکه سفر لذتبخشی داشته باشید، بدن شما نیاز دارد در بهترین شرایط خود باشد.

“دویدن،دوچرخه سواری و شنا راه های خوبی برای آمادگی سیستم قلبی-عروقی است”

بالارفتن زیاد از پله باعث قوی تر شدن ماهیچه های پا برای کوهنوردی میشود.وزنه برداری برای قوی شدن بالاتنه برای حمل وسایل و صخره نوردی مفید است.البته بهترین راه برای آمادگی برای کوهنوردی همراه با تجهیزات ،قرار دادن وسایل بر روی پشت و بالارفتن از یک ارتفاع یا تعداد زیاد پله است.این تمرین استقامت شما را بیشتر از دویدن و دوچرخه سواری افزایش میدهد.

آمادگی روحی در کوهنوردی:

کوهنوردی به بیشتر از آمادگی جسمانی و مهارت های کوهنوردی نیاز دارد.شما باید زمان و انرژی زیادی  برای کوهنوردی اختصاص بدهید و کاملا برای سختی ها،ناراحتی ها و ریسک راه آماده باشید.به همین دلایل کوهنوردی ، مناسب همه نیست.البته فواید کوهنوردی در طبیعت میتواند بسیار زیاد باشد.یک آسمان پرستاره,صدای خرد کردن یخ شکن زیر پا و صدای منظم نفس کشیدن را تصور کنید.چراغ هایی که راه را روشن کرده اند و پس از آن یکی پس از دیگری خاموش میشوند.یا پیدا کردن یک مسیر با گرانیت نرم زیر دستانتان و منظره ای که بیشتر مردم فقط از پنجره ی هواپیما میبینند.این ها لحظاتی هستند که مردم را از راحتی یک باشگاه صخره نوردی یا بالا رفتن از از ارتفاع کم دور میکند.

کوهنوردی به همراه یک راهنما:

اگر در کوهنوردی تازه وارد هستید یکی از روش های ورود به این ورزش استخدام یک راهنماست.اگر به طرز قابل قبولی مناسب و شایسته هستید تعداد بسیار زیادی راهنما در سراسر جهان وجود دارد تا شما را به بالای هر کوهی که میخواهید برساند.در واقع اگر پول کافی و تجربه کوهنوردی داشته باشید میتوانید برای بالارفتن از کوه اورست اقدام کنید. بعضی ها چیزهای راحت تر و کم خطر تر را انتخاب میکنند و از یک راهنما برای یادگیری مهارت های کوهنوردی در طول راه استفاده میکنند.

کوهنوردی به تنهایی:

کوهنوردی به تنهایی ،نه تنها به شما حس هیجان میدهد بلکه یک حس عمیق دستیابی به هدف را نیز به شما میدهد.قبل از اینکه روی قله ها به تنهایی بروید لازم است مهارت های خاصی را یاد بگیرید و تمرین کنید.سازمان ها،مدرسه ها و باشگاه های زیادی وجود دارد که این مهارت ها را تعلیم میدهد.در اینجا چند مهارت را میبینید که قبل از رفتن نیاز به یادگیری آنها دارید:

استفاده از تبر یخ شکن :

کوهنوردی ، تبر یخ ، آمادگی برای کوهنوردی

استفاده از تبر یخ شکن یکی از اصول اساسی است که شما برای کوهنوردی به آن نیاز دارید.استفاده از تبر شامل قرار دادن تنه آن در برف است تا از افتادن آن جلوگیری کند.یک وسیله  که شما را به یک جا متصل نگه میدارد برای اینکه شما را قبل از اینکه زیاد سر بخورید متوقف کند، استفاده میشود.

طناب یخچالی:

استفاده از این تبر هنگامیکه شما به وسیله طناب به چند نفر متصل هستید و از کوه یخی بالا میروید اهمیت بیشتری پیدا میکند.نه تنها شما به مهارت هایی نیاز دارید که از افتادن خودتان جلوگیری کنید بلکه باید درمورد هم تیمی هایتان هوشیار باشید و آماده باشید که هنگام سر خوردن آنها را نگه دارید.مهارت طناب به همان اندازه مهم است.دانستن چگونگی بستن طناب،چگونگی شل کردن آن و چگونگی بستن بقیه هم تیمی ها به طناب جز مهارت هایست که توسط بهترین کوهنورد ها در مدارس و باشگاه ها تدریس میشود.

و آخرین نکته که باید قبل از شروع آنرا در نظر بگیرید:آیا شما قادر به نجات همراه خود هنگامی که در حال افتادن به یک شکاف است هستید؟

استفاده ی صحیح از بلوک های برفی و سیستمی با نام قرقره ی  zاز مهارت های مهم برای  سفر به کوه های یخی میباشد.حتی کوهنوردان باتجربه این مهارت ها و سایر مهارت ها برای نجات را در هر فصل تمرین میکنند تا برای اتفاقات غیر منتظره آماده باشند.

 نکات دیگر:

کوهنوردی با خود شرایط و رویداد هایی به دنبال دارد که معمولا در ورزش بالارفتن با آن برخورد نمیکنیم.بدن شما باید آمادگی مقابله با آسیب های بوجود آمده در کوهنوردی ارتفاعات زیاد را داشته باشد.در بعضی نمونه هاباید کوهنوردی را بر اساس سیستم مناطق مجاز،محدوده ی گروه ها و حداقل تاثیر روی اردوگاه تنظیم کرد.

🔶 بیشتر بخوانید : نکات مهم کوهنوردی برای مبتدیان

ارتفاع:

در ارتفاع بالای هشت هزار متر(گاهی کمتر مثلا پنج هزارمتر)بدن کم شدن اکسیژن اتمسفر را حس میکند. بیماری های حاد ریوی و مغزی که ارتفاع منجر به آنها میشود به علت کاهش اکسیژن خون رخ میدهند.این بیماری در هر زمان و برای هر کسی در ارتفاع ممکن است رخ دهد.افراد دارای آمادگی به اندازه افرادی که آمادگی ندارند در خطر این بیماری ها قرار دارند.خوش شانسی در سفر های قبل نشانه ی موفقیت شما در آینده نیست.این چیز ها باعث میشود بیماری های مربوط به ارتفاع ناراحت کننده تر به نظر برسند.نشانه های بیماری های ارتفاع عبارتند از:مشکل در خوابیدن،تنفس نامنظم در خواب، سردرد،ضعف،خستگی،حالت تهوع،سرگیجه و تنفس کوتاه.در بیماری ریوی ارتفاع در صورت حاد بودن علاوه بر نشانه های بالا ریه ها با مایعی پر میشوند که باعث  سرفه و خر خر کردن سینه میشود.در نمونه های نادر بیماری های مغزی ارتفاع یا بزرگ شدن مغز،علاوه بر نشانه های خفیف،سرگشتگی و عدم تعادل دیده میشود.درمان تمام این بیماری ها رفتن به ارتفاع کمتر است.

چگونه در کوهنوردی اثرات ارتفاع را به حداقل برسانیم:

  • اگر در حال کوهنوردی در چند قله هستید یا در حال اردو زدن بر روی یک قله کوهنوردان میگویند:برای خوابیدن به ارتفاعات پایینتر بروید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید تا از بیماری های ارتفاع جلوگیری کنید. استفاده از بطری آب و نی میتواند مفید باشد تا بدون توقف کردن آب بنوشید.
  • به اندازه کافی غذا خوردن هنگام کوهنوردی نیز به همان اندازه مهم است.ارتفاع میتواند اشتهای شما را از بین ببرد یا حتی باعث حالت تهوع شود ولی غذا خوردن میتواند مانع آن شود. مطمئن شوید که به میزان کافی از کربوهیدرات ها استفاده میکنید تا سطح انرژی خود را بالا نگهدارید.
  • بازدم قوی باعث تنظیم مقدار اکسیژن در ریه ها و خون میشود.همچنین باعث کاهش سرعت شما میشود که به کاهش اثرات ارتفاع کمک میکند.تنظیم گام ها و تنفس به کوهنوردان کمک میکند تا با مشکلات بزرگتری به قله برسند.
  • از مصرف الکل و کافئین خود داری کنید چون باعث خشک شدن آب بدنتان میشوند.
  • اگر دچار سردرد شدید که با آسپرین و یا ایبوپروفن رفع نشد و یا اگر دچار حالت تهوع،سرگیجه و سرفه ی شدید شدید،به مناطق کم ارتفاع تر بروید.

این اطلاعات جامع نیستند و نمیتوانند به جای توصیه های دکتر در نظرگرفته شوند.

مجوز صعود:

کوهنوردی یک ورزش بسیار محبوب است.همانطور که کوه ها درحال شلوغ تر شدن هستند در بعضی مناطق برای رفتن به کوه نیاز به مجوز هست.پس قبل از رفتن مطمئن شوید که با مسئولان مربوطه در ارتباط باشید.

🔴 حتما بخوانید : در طبیعت گردی هیچ ردپایی از خود به جا نگذارید!

حداقل تاثیردر طبیعت:

بهسازی و از بین بردن زباله در مسیرهای کوهستانی شلوغ به یک مشکل تبدیل شده است.در محیط های سرد زباله ها تجزیه نمیشوند و هر جا که دور انداخته شده باشند باقی میمانند. معمولا در مسیرکوه ها سطل هایی برای انداختن کیسه های زباله وجود دارد. با همراه داشتن کیسه زباله و جمع آوری زباله ها آسیب رساندن به طبیعت را به حداقل برسانیم .

گردآوری و تدوین : واحد آموزش اسپرتان

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده کارشناس آموزش
بارگذاری بیشتر در آموزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بررسی کنید

نحوه پیدا کردن جهت های جغرافیایی از طریق خورشید (فیلم)

تا حالا خبر گم شدن گروهی کویرنورد در دل کویر را شنیده اید؟ آِیا آنان لوازم جهت یابی همراه …